Wydarzenia 2016/2017 / Innowacja pedagogiczna „Scratch – przygoda z programowaniem”

W roku szkolnym 2016/2017 w klasie II a i II b uczniowie brali udział w innowacji pedagogicznej „SCRATCH – przygoda z programowaniem. Zajęcia odbywały się od września do czerwca, po jednej godzinie dla klasy. Zajęcia prowadzone były przez panią Agnieszkę Kmiecik i panią Annę Jakubiak. Przez te kilka miesięcy uczniowie praktycznie nie odstępowali na krok naszego scratchowego przyjaciela kota. W czasie tych zajęć uczestnicy poznawali podstawy programowania.

Ponad to odbywały się również zajęcia przybliżające programowanie uczniom z innych klas. Było to np.:

– Kodowanie na dywanie – uczniowie zobaczyli, że programowanie, to nic innego jak dobra zabawa: układanie puzzli, granie na kolorowych dzwonkach, szyfrowanie i rozszyfrowywanie zdań, wymyślanie własnych kodów, dyktanda graficzne, gra w statki.

– Szachy – gra królów, podczas której uczniowie rozwijali logiczne myślenie.

– Robotyka – w czasie dodatkowych warsztatów dzieciaki łączyły naukę z zabawą, korzystając ze specjalnych zestawów klocków We Do i Mindstorms Lego. Konstruowały niezwykłe roboty, które miały zadziwiające możliwości.

– Praca na platformie code.org – na której znajdują się idealne ćwiczenia w formie kursów, wprowadzające uczniów w temat programowania oraz gry, w których można nabyte umiejętności wykorzystać. Uczniowie byli zachwyceni. Poprzez zabawę uczyli się podstaw programowania.

– SCRATCH – to edukacyjny język stworzony do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania. Umożliwia on łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – za pomocą puzzli układanych w określonym porządku.

Uczniowie wielu klas włączyli się do Europejskiego Tygodnia Kodowania CODE WEEK 2016.

Zajęcia z programowaniem to była zabawa połączona z nabyciem ważnych dla uczniów umiejętności: myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, konsekwencji w podejmowanym działaniu, wytrwałości, a przede wszystkim efektywnego i twórczego wykorzystania TIK.

Zajęcia cieszyły się popularnością nie tylko wśród uczniów klas biorących udział w innowacji. Zachęcamy do obejrzenia niektórych prac powstałych na zajęciach kodowania. Może sami zaczniecie programować i tworzyć gry.

Zapraszamy,

Agnieszka Kmiecik

Anna Jakubiak