W roku szkolnym 2018/2019 wprowadzony został w świetlicy cykl zajęć o charakterze detektywistycznym –innowacja „Świetlicowe Biuro Detektywistyczne –„BYSTRZAKI”. Głównym założeniem i celem innowacji było rozbudzenie i rozwijanie wśród uczniów pasji poznawania, odkrywania, samodzielności, umiejętności logicznego myślenia i praktycznego korzystania z posiadanej wiedzy oraz współpracy w grupie. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy 3b –uczęszczający do świetlicy szkolnej. Odbywały się one w świetlicy na przełomie października 2018-maja 2019r. od dwóch do czterech zajęć w miesiącu w zależności od tempa realizacji . Zajęcia miały charakter konkursu-uczniowie –detektywi zbierali punkty za obecność, aktywność oraz prace w grupie. Punktem wyjścia do rozpoczęcia zajęć było założenie „Świetlicowego Biura Detektywistycznego, które otrzymało nazwę ”BYSTRZAKI”. Wspólnie z dziećmi ułożyliśmy regulamin biura. Hasłem, które przyświecało poczynaniom „Bystrzaków” i jednocześnie było mottem biura było „Odróżniamy prawdę od fałszu”. Każdy uczeń otrzymał legitymację detektywa, którą podpisał swoim kryptonimem. Upoważniała ona do uczestnictwa w zajęciach i rozwiązywania zagadek i tajemnic. Na każdych kolejnych zajęciach uczniowie poznawali tajniki pracy detektywa. Dowiedzieli się czym się zajmuje, jakimi cechami powinien się charakteryzować dobry detektyw, poznali jego atrybuty- czyli rekwizyty, których używa w pracy. Zapoznali się z metodami pracy bohaterów, książek , filmów czy bajek, którzy zajmowali się rozwiązywaniem zagadek kryminalnych, detektywistycznych. Poznali specyfikę pracy jednego z najsłynniejszych detektywów – Sherlocka Holmesa. Dowiedzieli się na czym polega logiczne myślenie- dedukcja, indukcja, jak ważne w pracy detektywa jest skupienie, koncentracja uwagi, jakie ślady można znaleźć na miejscu zdarzenia i w jaki sposób można je zebrać . Poznali tajemnice daktyloskopii, a tym samym odpowiedź na pytanie dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach. Na podstawie rysopisu sporządzili portret pamięciowy poszukiwanego. Dowiedzieli się w jaki sposób prowadzić przesłuchania świadków i podejrzanych, na co zwracać uwagę, co to właściwie jest alibi, a także dowiedzieli się z pomocy jakich ekspertów korzysta detektyw, by rozwikłać tajemnicę. W czasie zajęć uczniowie mogli także poeksperymentować- dowiedzieli się jak można zrobić atrament sympatyczny, tajemnicze pismo z mleka itd. Poznali triki matematyczne, które pozwalają np. zgadnąć datę urodzenia, również sposoby przekazywania tajnych wiadomości, czyli szyfrowania. Rozwiązywali również różne łamigłówki, zadania na spostrzegawczość, zagadki detektywistyczne wymagające od nich umiejętności matematycznych, użycia wyobraźni, a także logicznego myślenia. Aby je rozwiązać musieli porządnie ruszyć głową i dokonać dokładnej analizy podanych wskazówek. Na bieżąco oceniałam zaangażowanie uczniów i ich pracę na zajęciach. Przed zajęciami sprawdzałam obecność- czy każdy młody detektyw stawił się do pracy w biurze- by rozwiązać kolejne zadanie. Przyznawałam im dodatkowe punkty za aktywność, za poprawne rozwiązanie jakiegoś zadania czy zagadki (karty pracy z krzyżówkami , łamigłówkami, rebusami, zagadkami detektywistycznymi). Na zakończenie uczestniczyli w grze terenowej, w czasie której musieli rozwiązać zagadkę zniknięcia królewskiej kolii z wystawy, oraz wzięli udział w quizie wiedzy detektywistycznej na podstawie wiadomości zdobytych podczas zajęć. Suma punktów uzyskanych po rozwiązaniu quizu i punktacja bieżąca wyłoniła zwycięzcę – który otrzymał tytuł Najlepszego Ucznia Sherlocka Holmesa oraz nagrody. Został nim Wojciech Targosz. Pozostali uczniowie otrzymali pamiątkowe certyfikaty za aktywny udział w pracach Świetlicowego Biura Detektywistycznego „Bystrzaki” oraz lizaka- słodki atrybut znanego porucznika Kojaka.