Aktualności / Wycieczka do Tarnowskich Gór

26 maja 2023 roku uczniowie klas siódmych i klasy 6B wybrali się na wycieczkę do Tarnowskich Gór, w celu zwiedzenia Zabytkowej Kopalni Srebra i wchodzącej w jej skład Sztolni Czarnego Pstrąga.

O godzinie 8:00 zebraliśmy się pod kapliczką na placu Serkowskiego, skąd po sprawdzeniu obecności wyjechaliśmy. Po około dwugodzinnej jeździe, wysiedliśmy na parkingu przy drodze do sztolni. Przeszliśmy do szybu „Sylwester”, gdzie mogliśmy chwilę odpocząć i zjeść drugie śniadanie. Chwilę potem podeszliśmy do szybu „Ewa”, który stanowi jedno z dwóch wejść do podziemnego korytarza. Na głębokości około trzydziestu metrów znajduje się odprowadzający z kopalni wodę tunel, którego sześciusetmetrowy odcinek przepłynęliśmy łódką. Na trasie znajdują się różne bramy,
a niektóre z nich mają swoje legendy i historie. Jedną z nich jest Brama Odważnych – według opowieści, kto przez nią przepłynie, za zawsze zostawi tam swój strach. Drugą stanowi Brama Leniwych – ktokolwiek trzy razy stuknie w jej ścianę po swojej stronie łódki, pozbywa się swojego lenistwa i wad. Trzecią z nich zaś jest Brama z Magiczną Wodą – krystalicznie czysta woda kapie z jej sklepienia, a jej właściwości uznawane są za magiczne w zależności od tego, na którą część ciała spadnie.

Po niecałej godzinie spędzonej pod ziemią, wyszliśmy na powierzchnię szybem „Sylwester” i wróciliśmy do autobusu, którym przyjechaliśmy pod kopalnię, gdzie dostaliśmy czas na krótki odpoczynek przed dalszym zwiedzaniem.

Na początku obejrzeliśmy krótki film mówiący o historii obiektu. Gdy pojawił się przewodnik, udaliśmy się do muzeum, znajdującego się na pierwszym piętrze. Oglądaliśmy tam mapę z szybami i odpływami wody z kopalni oraz stare narzędzia górnicze. Następnie udaliśmy się do szybu „Anioł”, założyliśmy hełmy ochronne
i zjechaliśmy czterdzieści metrów pod ziemię, gdzie rozdzieliliśmy się na dwie grupy, które poszły w przeciwnych kierunkach. Nasz zespół udał się w kierunku pierwszej z komór o powierzchni 500m². Przez głośniki mogliśmy usłyszeć głos skarbnika, który strzeże zasobów ziemi w kopalni. Potem przeszliśmy do drugiej komory zajmującej 1500m². Jednak zanim mogliśmy ją oglądnąć, zatrzymaliśmy się przy figurce świętej Barbary – patronki górników. Gdy doszliśmy do celu, z głośników słyszeliśmy „zawalenie się sufitu” oraz ponowne słowa skarbnika do „uwięzionych górników”.

Później przeszliśmy się „Chodnikiem Niskim” i „Chodnikiem Wysokim”, w kierunku „Komory Niskiej”, która ma 2000m². Jak sama nazwa wskazuje, nie jest ona zbyt wysoka. Kawałek dalej znajdował się szyb „Szczęść Boże”, który służył do wydobywania surowców na powierzchnię. Chwilę później druga grupa przypłynęła na łódce i udała się w kierunku, z którego przyszliśmy, a my wsiedliśmy do łódki. Po około dziesięciu minutach dopłynęliśmy do szybu „Żmija”, z którego wróciliśmy do szybu „Anioł”. Wyjechaliśmy na górę i czekaliśmy na pozostałą część wycieczki przed budynkiem.

Około godziny 16:00, gdy wszyscy byli już na powierzchni, wsiedliśmy do autobusu
i udaliśmy się w kierunku Krakowa. Po około trzygodzinnej jeździe, wysiedliśmy na placu Serkowskiego i rozeszliśmy się do domów.

Moim zdaniem była to bardzo interesująca wycieczka. Chętnie polecam odwiedzić ten zabytkowy obiekt wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO wszystkim, którzy chcieliby zobaczyć to urokliwe miejsce. Jest to niepowtarzalna okazja na przepłynięcie się jedną z nielicznych czynnych sztolni i zobaczenie jedynej w swym rodzaju takiej kopalni w Polsce.