Świetlica

Świetlica czynna jest w godzinach od 7.00 – 17.00

Karta zapisu ucznia do świetlicy szkolnej

Klauzula dotycząca przetwarzania danych osobowych

Zapisy dotyczące zachowania bezpieczeństwa w świetlicy w czasie pandemii

Regulamin świetlicy szkolnej

Organizacja pracy świetlicy  w roku szkolnym 2021/2022

wicedyrektor mgr Jolanta Nawrocka – sala nr 3 (przed porannym lekcjami, wszystkie grupy)

mgr Marzena Dziadkowiec, mgr Renata Lewandowska-Gajda, mgr Ewa Gajda, mgr Marta Niemczyk –  sala nr 3 – klasy 3a, 3b, 3c, w wyjątkowych sytuacjach uczniowie klasy 4

mgr Elżbieta Rępińska – klasa 1b

mgr Ewa Ciemięga – sala nr 4- klasy 2a, 2b

mgr Dorota Niemiec- sala nr 6- klasy 1c,1a

mgr Agnieszka Kutela kl. 2c

mgr Anna Molik – klasa 2 a

Zajęcia organizowane przez świetlicę szkolną:

  • zajęcia sportowe (zabawy ruchowe)
  • zajęcia komputerowe
  • zajęcia artystyczne (plastyczne, muzyczne)
  • zajęcia indywidualne (konstruowanie budowli z klocków, zabawy        w kącikach tematycznych)
  • imprezy świetlicowe, konkursy szkolne i pozaszkolne
  • oglądanie bajek oraz filmów dostosowanych do wieku
  • gry: planszowe, logiczne, zręcznościowe
  • zajęcia intelektualne (czytelnicze, konkursy wiedzy, )
  • odrabianie zadań domowych

Nasza świetlica jest miejscem pracy i odpoczynku uczniów naszej szkoły po zajęciach lekcyjnych. Celem działalności naszej świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki po lekcjach poprzez: organizowanie czasu wolnego (gry, zabawy, konkursy, inscenizacje itd.), pomoc w odrabianiu zadań domowych, rozwijanie zainteresowań, wdrażanie zasad kultury życia codziennego. Mamy do dyspozycji 5 sal : pierwsza duża ze sceną, przeznaczona jest do zajęć stolikowych, gdzie można pograć w różne gry planszowe, odrobić lekcje, pobawić się i popracować twórczo. Odbywają się tu również różne występy, konkursy, akademie, przedstawienia itp. Głównie przebywają tutaj uczniowie z klas III i IV. Pozostałe sale przeznaczone są dla uczniów kl. I i II.

SPRAWOZDANIEZ REALIZACJI PROJEKTU„ŚWIETLICZAKI NA TROPIE ….ZAGADEK”

           W roku szkolnym 2021-2022 nasza świetlica wzięła udział w projekcie „Akademia Świetlicowa” pod hasłem „Świetliczaki na tropie…zagadek”. Była to już druga edycja tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, którego  organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Projekt trwał od września 2021r. do maja 2022r.

 Jego celem było wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozwijanie wiedzy o świecie, ciekawości i umiejętności ,zdolności  manualnych,  kreatywności, współpracy w grupie, uatrakcyjnienie zajęć. Udział w projekcie dał również możliwość promocji naszej szkoły ,możliwość zainicjowania współpracy między placówkami w całej Polsce, które również brały udział w projekcie.

Zgłoszenie do projektu polegało na dołączeniu do zamkniętej grupy Świetliczaki na tropie …zagadek” na FB, pobraniu plakatu projektu i umieszczeniu go na stronie internetowej szkoły /świetlicy.

W projekcie udział wzięli chętni uczniowie z  klas 3b, 3c oraz 4c ( Ok.20)

Naszym zadaniem było zrealizowanie co najmniej 10 tematów spośród podanego zestawu 30 zadań oraz przesłanie sprawozdania (opisu wraz ze zdjęciami na adres mailowy organizatora).

Dokumentację z realizacji poszczególnych zadań można znaleźć na naszej stronie internetowej w zakładce świetlica. Tam po krótce opisywałam co robili uczniowie w ramach poszczególnych tematów i dołączałam fotorelację z efektami naszej pracy. Oczywiście wcześniej uzyskałam zgodę rodziców na udział i publikację wizerunków ich dzieci na stronie szkoły i stronie FB projektu.

W ciągu tych miesięcy udało nam się zrealizować 14 zadań o różnej tematyce wykorzystując różne metody i techniki pracy takie jak :oglądowe (książki, prezentacje, filmiki edukacyjne,) , pogadanki , zajęcia plastyczno- techniczne, zabawy.

Po zakończonym projekcie, wysłaniu sprawozdania otrzymaliśmy certyfikat udziału w projekcie. Najciekawsze sposoby wykonania poszczególnych zadań mają zostać opublikowane w zbiorowym opracowaniu dotyczącym projektu. 

Najbardziej zaangażowani uczniowie zostali nagrodzeniu drobnymi upominkami.

Chętnie weźmiemy udział w kolejnej edycji:):):)

WYNIKI ŚWIETLCIOWEGO KONKURSU WIEDZY O ZASADACH RUCHU DROGOWEGO

W poniedziałek 30 maja 2022r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs znajomości zasad ruchu drogowego. Zadaniem 18 uczestników z klas II i III było udzielenie odpowiedzi na pytania z zakresu zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym jak również rozpoznanie znaków drogowych. Spory poziom wiedzy uczniów sprawił ,że różnice w punktacji między laureatami były niewielkie;)
Oto lista zwycięzców.
I MIEJSCE Artur Lasek kl. II a
Paweł Nazim kl. III b
II MIEJSCE:Franciszek Gorczycki kl. II b
III MIEJSCE:Hanna Witosińska kl. III a
Wyróżnienie:
Piotr Jańczyński kl. III c
Jakub Burnus kl. III b
Kacper Kudłacz kl. III a
Jan Nocoń kl. II a
Miłosz Sobesto kl. III c
Elena Waligórska kl. III a
Wszystkim uczniom dziękuję za udział, a laureatom gratuluję.

WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO NA ILUSTRACJĘ DO WIERSZA  MARII KONOPNICKIEJ „JADĄ, JADĄ DZIECI…”

W kwietniu w naszej świetlicy ogłoszono konkurs plastyczny, w którym zadaniem uczestników było wykonanie ilustracji do wiersza Marii Konopnickiej „Jadą , jadą dzieci…” Spośród prac złożonych przez uczniów klas I i II nagrodzono ilustracje autorstwa…:

I miejsce: Jagoda Kurdziel kl. I b

II miejsce: Helena Gawron kl. I b

III miejsce: Weronika Kuczyńska kl. II a

Wyróżnienie: Nina Polak kl. II a

Wyniki konkursu plastycznego ” Mój ulubieniec kot”

Światowy Dzień Kota to święto, które obchodzi się co roku 17 lutego. We włoskich kalendarzach funkcjonuje już od 1990 roku. W Polsce zaś Dzień Kota pojawił się dopiero w 2006 roku. Dlaczego właśnie lutowa data? Zima to wyjątkowo trudny czas dla dachowców– święto kota ma też na celu pomoc tym dziko żyjącym osobnikom.               W związku z tym świętem nasza świetlica zorganizowała konkurs plastyczny, którego celem było rozwijanie umiejętności plastycznych, aktywności twórczej uczniów, wzbudzanie zamiłowania do zwierząt,  zdobywanie, poszerzanie wiedzy odnośnie pielęgnacji kotów. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie ukazać portret kota (domowego, dzikiego lub z bajki), przedstawić scenę z tym zwierzęciem lub zaprezentować w jaki sposób należy dbać o koty.

Laureatami zostali:

1 miejsce: Matylda Dymek – klasa II b
2 miejsce: Kornelia Ostrowska – klasa I b
3 miejsce: Bruno Borzęcki – klasa III a
Wyróżnienie: Mira Furtak – klasa III c
Wyróżnienie: Agata Riess – klasa II c
Wyróżnienie: Joanna Kapuśniak – klasa I c
Wyróżnienie: Ada Kijania – klasa II a
Wyróżnienie: Izabela Kosała – klasa II b                                               

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział i zaangażowanie.
a  laureatom gratulujemy.

Koordynatorem konkursu była mgr Agnieszka Kutela.

 

WŚRÓD NOCNEJ CISZY-quiz bożonarodzeniowy.

16 grudnia 2021r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs wiedzy o tradycjach i zwyczajach związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Uczniowie klas 2 i 3 biorących udział w konkursie mieli za zadanie rozwiązać quiz o zwyczajach świątecznych i odpowiedzieć na dodatkowe pytania dotyczące m.in. imion Trzech Króli, przykładowych potraw wigilijnych, postaci występujących w jasełkach. Ostatnią konkurencja, z którą musieli się zmierzyć, była” Jaka to kolęda?”. Uczniowie na podstawie usłyszanego fragmentu melodii, musieli odgadnąć tytuł kolędy.  Laureatami quizu zostali:                 

1 miejsce: Elena Waligórska kl. 3a, Weronika Worek kl. 3a

2 miejsce :Karolina Bieńkowska kl. 3c 

3 miejsce: Agata Riess kl. 2c, Kacper Grzechnik kl. 3c, Jan Czubaj kl. 3c

wyróżnienie: Amelia Skowron kla. 2c, Hanna Wykurz kl. 2c

Serdecznie gratulujemy:)

Konkurs przeprowadziła p. Renata Lewandowska-Gajda

MIKOŁAJE SĄ WŚRÓD NAS;)

Dziś Mikołajki- święto, na które czekają wszystkie dzieci.  W naszej szkole dzieci oczekiwały  wizyty Świętego Mikołaja z workiem pełnym prezentów:) Zorganizowane  zostały również różnego rodzaju akcje świąteczne m.in Dzień Mikołajowych Czapek- pomysłu Małego Samorządu (kl. I-III). Mikołajki to nie tylko prezenty i luźniejszy dzień w szkole. To także wyjątkowa oprawa, niecodzienny klimat i odrobina magii. Wszystkim przydałby się uśmiech    i choćby chwilowe oderwanie od codziennych trosk. Dlatego większość uczniów i nauczycieli -również panie ze świetlicy :)-dołączyły do akcji i założyły czapki św. Mikołaja, świąteczne opaski, okulary;) .Dziś również zostały ogłoszone wyniki  świetlicowego konkursu plastycznego ” Portret św. Mikołaja”. Na konkurs dostarczono około 50 prac. Jury miało bardzo trudny wybór. Prace zostały ocenione w dwóch kategoriach wiekowych.
Wyniki  przedstawiają się następująco:
Klasy I
1 miejsce: Jagoda Kurdziel – klasa I b
2 miejsce: Franciszek Wiśniewski – klasa I b , Franciszek Skalski – klasa I c
3 miejsce: Lena Krasny – klasa I a , Liliana Sobolewska – klasa I a
Wyróżnienie: Julia Ślązak – klasa I b,  Bruno Wojtala – klasa I c
Klasy II
1 miejsce: Alicja Szkutnik- klasa II a , Magdalena Podraza – klasa II b
2 miejsce: Weronika Kuczyńska – klasa II a , Weronika Kmiecik – klasa II a
3 miejsce: Zuzanna Wilaszek – klasa II b
Wyróżnienie: Aleksander Moskwa – klasa II b, Żaneta Zapała – klasa II a
Franciszek Gorczycki- klasa II b
Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie, a laureatom gratulujemy;)

Konkurs Szopek Krakowskich 

W czwartek 2 grudnia 2021r. rozpoczął się 79 Konkurs Szopek Krakowskich. Zgromadzone na Rynku Głównym ,wokół pomnika Adama Mickiewicza- szopki można było podziwiać od 10.00 do 12.00. Po hejnale w południe wyruszył wokół Rynku korowód szopek. Potem nastąpiła ich prezentacja oraz ich twórców. Później szopkarze przenieśli swoje prace do Pałacu Krzysztofory , gdzie zostaną one ocenione, a następnie pokazane publiczności -zgodnie z tradycją. Wystawa pokonkursowa trwać będzie do końca lutego 2022r. W tym roku szkolnym nasza szkoła zaznaczyła swój udział w konkursie. Szopka prezentująca „26- tkę” powstała podczas zajęć świetlicowych . Wykonali ją uczniowie z klasy 3c pod kierunkiem i przy pomocy p. Ewy Gajdy- wychowawcy świetlicy. Może nie jest największa , ale dla nas najpiękniejsza:):):)

 

    

 

WYNIKI ŚWIETLICOWEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO „JESIENNE NASTROJE”

W dniu wczorajszym tj. 29 listopada 2021 r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs recytatorski „Jesienne nastroje” dla klas I-III. Wybrzmiały wiersze m.in. Doroty Gellner, Danuty Wawiłow, Jana Brzechwy ,  Juliana Tuwima,  także Tadeusza Wywrockiego, Lucyny Krzemienieckiej.  Decyzją jury laureatami zostali:
KLASY I
I miejsce: Szymon Uznański kl. 1a
II miejsce: Julita Piech kl. 1c
III miejsce: Laura Nadzieja kl. 1a
wyróżnienie: Hanna Kolasa kl. 1a
Liliana Korpak kl. 1b
KLASY II
I miejsce: Jan Nocoń kl. 2a
II miejsce: Zofia Wachnicka kl. 2a
III miejsce: Lena Ślusarek kl. 2a
wyróżnienie: Sylwia Romańska kl. 2c
KLASY III
I miejsce: Maja Samsel kl. 3a
II miejsce: Aleksander Szydłowski kl. 3b
III miejsce: Tymon Lis kl. 3a
wyróżnienie: Miłosz Sobesto kl. 3c
Wszystkim biorącym udział dziękujemy, a laureatom gratulujemy:)

Ja w świecie zawodów

Pierwsze zadania w Ramach Ogólnopolskiego projektu  przypisane na miesiąc październik zostały zrealizowane . Tworzyliśmy grę Memory- Zawody  oraz bawiliśmy się  w Kalambury-nasze zainteresowania               

Było wiele śmiechu i dobrej zabawy.

 

        PROJEKTY REALIZOWANE  W NASZEJ ŚWIETLICY

W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

KREATYWNE  PRACE PLASTYCZNE

Od września tego roku nasza szkoła rozpoczyna niesamowitą przygodę plastyczną przystępując do MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO Kreatywne prace plastyczne. Jest to II edycja prawdopodobnie najbarwniejszego projektu edukacyjnego na świecie!

Projekt będzie realizowała Pani E. Ciemięga.

Więcej informacji na Portalu:

 

https://szkola-podstawowa.edu.pl/projekt-kreatywne-prace…/

 

 

 

 

„ŚWIETLICZAKI NA TROPIE…ZAGADEK”

II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO

W roku szkolnym 2021-2022 nasza świetlica bierze udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…zagadek”, którego organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Projekt trwa od września 2021r. do maja 2022r. Jego celem jest wychowanie aktywnego , świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata, działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata, rozwijanie zdolności  manualnych, współpraca między placówkami w całej Polsce.

Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 10 zadań spośród 30 podanych oraz przysłanie sprawozdania (opis plus zdjęcia). Po zakończeniu projektu zostaną wręczone certyfikaty.

Projekt realizowany będzie pod nadzorem p. Renaty Lewandowskiej- Gajdy

 

ZADANIE 1

30 września rozpoczęliśmy w naszej świetlicy realizację poszczególnych zadań w ramach prowadzonego ogólnopolskiego projektu  „Świetliczaki na tropie… zagadek”. Na pierwszy ogień poszło zadanie „Ile jest kropek?” Uczniowie klas 3 obejrzeli prezentację o Aborygenach , poznali kilka ciekawostek . Zaznajomili się z ich malarstwem kropkowym. Następnie tą metodą wykonali prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na tablicy w holu szkoły.

 

 

ZADANIE 2

7 października odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu. Tym razem świetliczaki zapoznały się ze zjawiskiem mimikry- czyli umiejętnością upodobania się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony lub do otoczenia poprzez przybieranie ich kształtu , barwy , zachowania co stwarza dobre warunki do kamuflażu. Wykonali pracę plastyczno- techniczną- z talerzyków i słomek- kameleona- mistrza kamuflażu.

ZADANIE 3

21 października świetlicą zawładnęli Masterchefowie Jr., a to za sprawą realizacji kolejnego zadania z projektu. Tematem zajęć było zagadnienie czy pomidor to owoc czy warzywo? Z punktu widzenia botaniki pomidor jest mięsistą jagodą -a więc owocem. Jednak ze względu na niską zawartość cukru i charakter zastosowania powszechnie zalicza się je do warzyw. Uczniowie obejrzeli prezentację o dobrodziejstwach jakie przynosi spożywanie owoców i warzyw , ich bogactwie w witaminy, poznali ich podział ze względu na kolory , a także jak przygotowywać warzywa i owoce, aby zyskać jak najwięcej, a stracić jak najmniej z ich wartości. Po części teoretycznej nastąpiła część praktyczna . Świetliczaki z przyniesionych przez siebie produktów przygotowali  sałatki owocowe i warzywne. Po uporządkowaniu stanowisk pracy, zaprezentowali swoje dania. Następnie wszyscy z apetytem je skonsumowali. Było zdrowo i pysznie:). Nikt nie oddał „fartucha”

ZADANIE 4

Kolejnym zadaniem , z którym się zmierzyliśmy było wspólne tworzenie książki kucharskiej ( 4.11.2021r.) Uczniowie klasy 3 poznali polskie tradycje kulinarne, historię kuchni polskiej,  dowiedzieli się kto uznawany jest za patrona polskich kucharzy. Porozmawialiśmy o ulubionych smakach , potrawach .Obejrzeli przyniesione książki kucharskie, wybrali przepisy, które następnie przepisali na specjalnie przygotowanych kartkach , ozdabiali je rysunkami, wycinankami. Niektórzy przynieśli przepisy swoich ulubionych potraw. Takim sposobem stworzyliśmy świetlicową książkę kucharską. Znalazły się w niej m.in. przepis na pyszną zupę cebulową, spaghetii bolonese czy słodkie rogaliki.

ZADANIE 5

18 listopada świetliczaki zmierzyły się z kolejnym zadaniem w ramach projektu. Tym razem wcielili się w twórców sztuki współczesnej – stworzyli galerię obrazów op-art. Obejrzeli przykładowe obrazy w stylu op-art, dowiedzieli się czym charakteryzuje się w ogóle ten rodzaj sztuki , czym właściwie jest op-art…..i czy faktycznie „ten obraz się rusza?;)”

ZADANIE 6

Od 2 grudnia przez kilka kolejnych zajęć wraz z grupą świetliczaków na tropie…realizowaliśmy kolejne zadanie w ramach projektu. Tym razem zajęliśmy się tematem zamków w Polsce, ciekawostek oraz legend z nimi związanych. Uczniowie wymienili jakie znają zamki. Podzielili się również swoją wiedzą i wrażeniami z wycieczki ,na której byli wcześniej i podczas której zwiedzili jeden z zamków w Wielkopolsce , a mianowicie zamek w Kórniku. Przypomnieliśmy sobie krótką historię tego zamku i związanej z nim legendy o Białej Damie -słynnej Teofili z Działyńskich schodzącej z obrazu. Ten zamek stał się dla nas inspiracją do stworzenia własnego zamku, który zyskał nawet swoją Białą Damę 🙂 A oto efekty naszej pracy….:)

ZADANIE 7

25 stycznia obchodzony był Dzień Kryptologii-święto ustanowione w 2007 r. przez Wydział Matematyki i  Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 75 rocznicę złamania szyfru Enigmy- niemieckiej maszyny kodującej przez polskich matematyków i kryptologów -panów Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego.   W związku z tym na pierwszych zajęciach po feriach w ramach projektu zajęliśmy się właśnie tematem zaszyfrowanych wiadomości.  Wyjaśnione zostały pojęcia: szyfr, kryptologia i jej podział na kryptografię ( tworzenie szyfrów) i kryptoanalizy ( łamanie szyfrów), klucz. Porozmawialiśmy o tym, że szyfry towarzyszą nam każdego dnia i tak naprawdę są bardzo blisko. Szyfrowanie to nic innego jak kodowanie. Kodowanie znajduje się  w kartach kredytowych, bankomatach, walizkach podróżnych, systemach alarmowych. Bez wiedzy na temat łamania szyfrów- bez klucza- jesteśmy bezradni. Uczniowie klas 3 , 4 zapoznali się z kilkoma sposobami szyfrowania wiadomości za pomocą Alfabetu Morse’a, Szyfry Cezara, Szachownicy Polibiusza, Szyfru Pigpena, szyfru zagarowego czy  z wykorzystaniem nietypowej czcionki z komputera. Dowiedzieli się również  jakie były sposoby przekazywania  tajnych wiadomości w starożytności (np skytale, tatuowanie głów niewolników). Następnie sami szyfrowali i odszyfrowywali zakodowane hasła. Była przy tym nie tylko dobra zabawa, ale również edukacja. Szyfrując różne informacje uczą się nie tylko myślenia matematycznego, ale także konsekwencji, wytrwałości.

 

ZADANIE 8 i 9

Od 10 do 17 lutego na  zajęciach  realizowaliśmy kolejne zadania w ramach projektu  ” Świetliczaki na tropie… zagadek”. Tym razem połączyliśmy razem zadanie 14 i 21. ( „Czy da się sterować pogodą” i „Czy „Siedzący byk” tylko siedział i nie robił nic więcej”). Świetliczaki wykonali piękne pióropusze -malowali i wycinali pióra, ozdabiali taśmy kolorowymi koralikami i pomponikami.  Każda indiańska rodzina ma swoje tipi i totem- my również takowe wykonaliśmy.  Uczniowie malowali farbami kolorowe wzorki na tipi, kolorowali pastelami totem( wykonany z pudełek i szarego papieru). Scena w świetlicy na jeden dzień zmieniła się w wioskę indiańską, a grupa uczniów biorących udział w zajęciach – w plemię o nazwie TIKI TAKI ŚWIETLICZAKI. Każdy członek plemienia przyjął indiańskie imię przez wylosowanie dwóch karteczek ( przymiotnik, rzeczownik). A byli to: Drewniany Jeździec, Ostra Woda, Stary Obłok, Cichy Łuk, Czysta Gwiazda, Prosta Skała, Złamany Księżyc, Odważny Kamień. Przybrali barwy poprzez malowanie twarzy.  Następnie rozwiązywali zagadki dotyczące ciekawostek z życia Indian, ich tradycji, wierzeń. Musieli wykazać się również pewnymi umiejętnościami- musieli przejechać na mustangu wąską drogą nad przepaścią w Kanionie Kolorado, trafić kapeluszem kowbojskim na kij, a także zaklinać deszcz. W rytm indiańskiej muzyki  tańczyli w kole taniec wywoływania deszczu grając na  instrumentach (grzechotkach, bębenku, drewnianych łyżek). Na sam koniec wszyscy w kole położyli się na podłodze, przyłożyli ucho do podłogi nasłuchując przyjścia deszczu i paluszkami stukali o podłogę naśladując mżawkę. Ku ich zaskoczeniu poczuli na sobie kropelki wody:):):)Udało się -poczuli moc, która czary im przyniosła:):):)

 

ZADANIE 10

Kolejnym zadaniem, którym zajęliśmy się w ramach projektu  było zagadnienie  dotyczące tzw. związków frazeologicznych. Dzieci zapoznały się z książką „Co to znaczy…czyli 101 zabawnych historyjek, które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń” pana Grzegorza Kasdepke (autora lubianej przez nich serii o Detektywie Pozytywce), gdzie pisarz  w sposób  przystępny i humorystyczny tłumaczy znaczenie wybranych  powiedzonek- często używanych przez dorosłych. Uczniowie znaczenia niektórych znali i potrafili wyjaśnić, nad znaczeniem niektórych „łamali sobie głowy”:) dlatego je sobie wspólnie omówiliśmy. Następnie wykonali „dosłowne” ilustracje do wybranego przez siebie powiedzonka.

ZADANIE 11

 Od 7 marca przez kilka  zajęć realizowaliśmy kolejne zadanie – tym razem było to „pachnące zadanie”. Rozmawialiśmy o kwiatach charakterystycznych dla poszczególnych pór roku, ich wykorzystywaniu jako surowca w różnych gałęziach przemysłu, jako ozdoby, znaczeniu poszczególnych kwiatów, a także symbolice kolorów. Przybliżyliśmy również postać meksykańskiej malarki -Fridy Kahlo, która zasłynęła ze swoich autoportretów. Wiele z nich było barwnych, na wielu z nich miała kwiaty we włosach. Postanowiliśmy stworzyć własny portret tej malarki . Oto co nam wyszło…:)

W tym w roku w naszej świetlicy Wiosna ma twarz Fridy Kahlo:)

ZADANIE 12

W tym zadaniu „Co ma piernik do wiatraka” świetliczaki wcielili się w rolę piekarzy. Na początku porozmawialiśmy sobie skąd właściwie bierze się mąka- omówiliśmy drogę od ziarenka do bochenka. Również omówiliśmy co dominowało w kuchni naszych słowiańskich przodków. Głównym źródłem mięsa dla dawnych Słowian były zwierzęta hodowlane, jednak mięso tak naprawdę było jedzone  rzadko, najczęściej „od święta”. Słowianie byli przede wszystkim rolnikami, dlatego ich kuchnia opierała się na produktach zbożowych – kaszach i mąkach. Mieli również oni do dyspozycji  szeroki wybór warzyw i owoców. Uprawiano: marchew, ogórki, kapustę, buraki ,cebulę, koper ogrodowy i rzepę . Wśród owoców dominowały jabłka, gruszki, śliwy oraz jarzębina. Chętnie jadali orzechy włoskie, miód . Zbierali także rośliny dziko żyjące głównie zioła i grzyby. Do najpopularniejszych potraw i produktów spożywczych obecnych na „prapolskim” stole należały m.in. różnego rodzaju dania jednogarnkowe, a także przetwory i wypieki, takie jak: polewki ( dzisiejsza zupa), tłukno (sycące danie z tłuczonego owca lub jęczmienia),  bryje( czyli papki), kasze kiszonki , podpłomyki (czyli najprostsza forma pieczywa – w postaci przypominającej „placki”)

Po garści wiedzy uczniowie z masy solnej wykonali swoje „wypieki”, które następnie pomalowali. Były to m.in. bułeczki, chrust, obwarzanki czy donuty;) Wyglądały jak prawdziwe:):):)

ZADANIE 13

Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego, który charakteryzuje się występowaniem czterech pór roku- wiosny, lata , jesieni i zimy. Każda z nich jest wyjątkowa i ma swoich zwolenników. My jednak postawiliśmy na wiosnę. Jest to pora roku,  na którą wszyscy czekamy: słońce zaczyna mocniej przygrzewać ,robi się ciepło, dni są coraz dłuższe.  Zwierzęta, które przespały zimę, opuszczają kryjówki. Powracają też ptaki zimujące w ciepłych krajach.  Drzewa i krzewy zaczynają kwitnąć, a łąki i trawniki pokrywają się kwiatami. Świat staje się piękny i kolorowy, przypomina zaczarowaną krainę. 

I tę krainę chcieliśmy uchwycić w pracy plastycznej…podglądaliśmy Wiosnę przez dziurkę od klucza:):):)

ZADANIE 14

Co się dzieje gdy wiatr wieje???Tego uczniowie dowiedzieli się realizując kolejne zadanie z projektu. Obejrzeli filmik edukacyjny „Jak silny jest wiatr?”, „Jak powstaje wiatr” -dowiedzieli się kilku ciekawostek na jego temat. Następnie wykonali latawce , które mieli okazję wypróbować na szkolnym placu zabaw. Latały:):):) 

Powstała nawet elektrownia wiatrowa;)

PODSUMOWANIE AKCJI „ZDROWO I SPORTOWO”

       W roku szkolnym 2021/2022 dzieci z klas 1-3 uczestniczyły  w zajęciach sportowych i ogólnorozwojowych w ramach projektu Zdrowo i Sportowo organizowanych  przez Kids&Sport.                                                                 Głównym celem była aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia oraz pokazanie dzieciom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólna aktywność ruchowa.                                                                                               Dzieci z naszej szkoły zgłoszone do akcji, od listopada do maja 2022 r., aktywnie uczestniczyły w różnych zajęciach sportowych, które przeprowadzane były na podstawie materiałów przygotowanych przez organizatorów akcji. Zrealizowane zajęcia, sprawiły dzieciom wiele radości i dostarczyły dużo satysfakcji z samodzielnie wykonywanych ćwiczeń, dobre samopoczucie oraz pomogły budować relacje z innymi członkami grupy. W ramach realizacji projektu odbyły się również pogadanki dotyczące zdrowego odżywiania.

Na zakończenie zarówno placówka jak i koordynator projektu p. Marta Niemczyk otrzymali certyfikat za udział w akcji.

AKCJA ZDROWO I SPORTOWO

Jest to projekt edukacji i aktywizacji ruchowej dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasy 0-3).Projekt trwać będzie do 30 czerwca 2022r.

Akcja ma na celu promowanie przede wszystkim aktywności fizycznej wśród najmłodszych dzieci. Cele to :

Aktywne dzieci to zdrowsi dorośli.

Aktywność fizyczna zmniejsza otyłość, zapobiega wielu chorobom i poprawia odporność organizmu.

Zdrowe nawyki trwają przez całe życie.

Aktywizacja ruchowa dzieci to zwiększenie ich pewności siebie, poprawa pamięci i koncentracji.

Zajęcia sportowe uczą zasad fair play oraz współpracy w grupie.

Kids&Sport w ramach Programu, zapewnia Uczestnikom materiały edukacyjne –  dwa razy w miesiącu, do końca okresu trwania Programu, zestawy materiałów, w których skład mogą wchodzić teksty, scenariusze i konspekty zajęć, filmy prezentujące przykłady zabaw i ćwiczeń sportowych, przesyłane Uczestnikom w formie elektronicznej.

Materiały edukacyjne są przygotowywane przez partnerów akcji i dotyczą różnych aktywności: sport, zdrowie, higiena, dieta, itp.

Uczestnicy akcji mogą brać udział w wielu konkursach, w których nagrody ufundowane są przez sponsorów i partnerów akcji.

Każda zarejestrowana placówka i każdy koordynator otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo w akcji.

Koordynatorem z ramienia naszej świetlicy jest p. Marta Niemczyk.

JA W ŚWIECIE ZAWODÓW

W roku szkolny 2021/2022 Pani D. Niemiec   będzie realizować wraz z grupą dzieci z klasy 1c  Ogólnopolski  projekt  – „Ja w świecie zawodów”.

Cele projektu:

  • doskonalenie umiejętności uczniów w poznawaniu różnych źródeł informacji, możliwości korzystania z nich, w tym umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji,
  • stwarzanie dzieciom możliwości do odkrywania swoich predyspozycji i zainteresowań,
  • wspomaganie kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji społecznych.

 

Skip to content