Dyrektor mgr Małgorzata Fuksa, Wicedyrektor mgr Jolanta Nawrocka, – sala nr 3 (przed porannym lekcjami, wszystkie grupy),
mgr Marzena Dziadkowiec, mgr Renata Lewandowska-Gajda, mgr Ewa Gajda, mgr Krystyna Bilińska – sala nr 3 – klasy 1a, 2a, 3a, 3b, 3c,
w wyjątkowych sytuacjach uczniowie klasy 4
mgr Elżbieta Rępińska – klasa 1 c, 1d (połowa)
mgr Agnieszka Tchoń- klasa 1 b, 1d (połowa)
mgr Renata Batko- klasy 2 c, 2d (połowa)
mgr Beata Chrustek-klasy 2b, 2d (połowa)
Nasza świetlica jest miejscem pracy i odpoczynku uczniów naszej szkoły po zajęciach lekcyjnych. Celem działalności naszej świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki po lekcjach poprzez: organizowanie czasu wolnego (gry, zabawy, konkursy, inscenizacje itd.), pomoc w odrabianiu zadań domowych, rozwijanie zainteresowań, wdrażanie zasad kultury życia codziennego. Mamy do dyspozycji kilka sal : pierwsza duża ze sceną, przeznaczona jest do zajęć stolikowych, gdzie można pograć w różne gry planszowe, odrobić lekcje, pobawić się i popracować twórczo. Odbywają się tu również różne występy, konkursy, akademie, przedstawienia itp. Głównie przebywają tutaj uczniowie z klas III i IV. Pozostałe sale przeznaczone są dla uczniów kl. I i II.
W roku szkolnym 2023-2024 nasza świetlica po raz trzeci bierze udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…przysłów”, którego organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Celem projektu jest wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozwijanie wiedzy o świecie, ciekawości i umiejętności, zdolności manualnych, kreatywności, współpracy w grupie, uatrakcyjnienie zajęć. Udział w projekcie daje również możliwość promocji naszej szkoły, możliwość współpracy między placówkami w całej Polsce, które również biorą udział w projekcie, wzajemne inspirowanie się . W IV odsłonie projektu uczniowie zaznajamiać się będą z przysłowiami i ich znaczeniami, poprzez realizację różnorodnych zadań z wykorzystaniem różnych metod i form pracy.
Koordynatorem -podobnie jak w latach ubiegłych- jest p. Renata Lewandowska- Gajda.
W roku szkolnym 2023/2024 nasza świetlica wzięła udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…przysłów”, którego organizatorem było Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Celem projektu było wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozwijanie wiedzy o świecie, ciekawości i umiejętności, zdolności manualnych, kreatywności, współpracy w grupie, uatrakcyjnienie zajęć. Udział w projekcie dał również możliwość promocji naszej szkoły możliwość współpracy między placówkami w całej Polsce, które również brały udział w projekcie, wzajemne inspirowanie się . W czwartej edycji uczniowie zapoznawali się ze znaczeniem poszczególnych przysłów i powiedzeń. Udział wzięło 13 uczniów z kl. III b i III c. Wykorzystując różne metody i techniki (zajęcia plastyczne, praktyczne różne gry, oglądowe- filmy , prezentacje, metody aktywizujące, -burza mózgów, krzyżówki, karty pracy, praca w grupach, słowne- pogadanki, zagadki itd.) pracy zrealizowaliśmy 12 wymaganych tematów z listy zadań objętych regulaminem. Zadania były bardzo różnorodne Dokonania przedstawiane były na stronie internetowej szkoły w zakładce świetlica . Część prac wywieszona była na tablicy w świetlicy. Na zakończenie dostaliśmy certyfikat za udział w projekcie. Uczniowie dostali także dyplom i upominek.
Koordynatorem projektu w naszej świetlicy była p. Renata Lewandowska- Gajda.
ZADANIE 12#”PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJEMY W BIEDZIE”
Przed rozpoczęciem zajęć wspólnie z uczniami wyjaśniliśmy znaczenie tego przysłowia- podawaliśmy również konkretne przykłady, do który można by odnieść to powiedzenie. Mówiliśmy, dlaczego przyjaźń jest taka ważna w życiu człowieka. Uczniowie podawali przykłady przyjaźni, które znają z książek, bajek, filmów. Wymieniali jakie cechy powinien posiadać prawdziwy przyjaciel. Następnie wspólnie stworzyliśmy kodeks przyjaźni.
Miłym akcentem przyjaźni jest obdarowanie przyjaciela upominkiem prosto od serca, na znak że ten ktoś jest dla nas ważny. Dlatego świetliczaki wykonały drzewka szczęścia- wykorzystując do tego drut florystyczny, różnego rodzaju koraliki i masę solną. Prace wyszły prześlicznie- same chciałyby dostać taki upominek
ZADANIE 11#„JEDNA JASKÓŁKA WIOSNY NIE CZYNI”
Chcąc zrealizować ten temat w świetlicy został zorganizowany konkurs plastyczny „ Ptaki Polski” Wśród nich są takie , które przylatują do nas wiosną- na czele z najbardziej znanym bocianem. Poza nim do najbardziej znanych ptaków przylatujących do Polski- zaliczamy czaple, żurawie, czajki, jerzyki, jaskółki, szpaki, dzikie gęsi, kruki, dziwonie, kukułki, wilgi.
Uczniowie obejrzeli prezentację o bocianie- dowiedzieli się kilku ciekawostek dotyczących zwyczajów tych ptaków. Następnie zagrali w grę, inspirowaną znaną grą w statki. Ich zadaniem było, znalezienie na planszy przeciwnika słów- nazw ptaków wiosennych.
ZADANIE 10#„KŁAMSTWO MA KRÓTKIE NOGI”
….za długi nos. Podczas tych zajęć przybliżyliśmy sobie postać Pinokia- drewnianego pajacyka. , jak powstał , jaki był. Obejrzeliśmy również bajkę o tym tytule. Uczniowie zmierzyli się również z quizem z wiedzy ogólnej. Musieli odpowiedzieć – czy dane zagadnienie to prawda czy fałsz. Podsumowaniem było wykonanie kukiełek z drewnianych łyżek, patyczków laryngologicznych i innych dostępnych materiałów( wełny, tkanin)
ZADANIE 9#” ZNAĆ KOTA PO PAZURACH…”
Po wyjaśnieniu tego powiedzenia świetliczaki wcielili się w role detektywów. Nawet wystąpili w takim outficie- wiadomo, że znakami rozpoznawczymi jest lupa, notes, płaszcz, kapelusz, , ciemne okulary i rękawiczki. Pierwszym zadanie świetliczaków było sporządzenie portretu pamięciowego na podstawie posiadanego opisu podejrzanego. Rozszyfrowywali również zaszyfrowane wiadomości( poznali tajniki kryptologii).Musieli również wytężyć swoje szare komórki i rozwiązać zagadki logiczne samego Detektywa Pozytywki. Na koniec odkryli – poprzez wykonanie pięknych prac – cóż takiego kryje się pod lupą.
ZADANIE 8 #”GDYBY BABCIA MIAŁA WĄSY, TO BY BYŁA DZIADKIEM”
Podczas realizacji tego zadania zabawiliśmy się w gdybanie…co by było gdyby….Uczniowie mogli poluzować wodze fantazji…Odnośnikiem do tworzenie galerii prac stała się animacje „ Klopsiki i inne zjawiska pogodowe” oraz „ Klopsiki kontratakują” . I w tej odsłonie powstały kreatywne, kolorowe rysunki.
ZADANIE 7#„AKSAMITY I ATŁASY NIE DODAJĄ OKRASY”
Zajęcia zaczęliśmy od wyjaśnienia znaczenia tego powiedzenia poprzez burzę mózgów. Podobne znaczenie może mieć powiedzenie , że komuś wystaje słoma z butów. Uczniowie zapoznali się z zasadami dobrego zachowania w różnych sytuacjach, na podstawie książki „Dobre maniery- czyli savoir vivre dla dzieci” Rozwiązali krzyżówkę z zagadnieniami dotyczącymi dobrych manier. Po wysłuchaniu opisu musieli odgadnąć o jakim zachowaniu, manierze jest mowa i wpisać je w krzyżówkę. A sprawdzianem zdobytej wiedzy było rozegranie gry planszowej- „Mistrz Manier- rywalizacja o koronę bon tonu. Następnie wcielili się w rolę projektantów mody i z dostępnych materiałów- fragmentów gazet, tkanin, bibuły- stworzyli projekty modowe. Zaprojektowanie strojów w określonym stylu i wcielenie się w projektanta i stylistę umożliwiła im również gra planszowa Fashion Show.
ZADANIE 6#”NA ŚWIĘTEGO ANDRZEJA, DZIEWKOM Z WRÓŻBY NADZIEJA”
Na wstępie zajęć przybliżyliśmy sobie krótko historię wróżb i dawne tradycje z nimi związane. Uczniowie poznali różnice między Andrzejkami ,a Katarzynkami. Dowiedzieli się jak to dawniej wyglądało, a jak wygląda teraz. Wówczas wyjaśniło się znaczenie przysłowia będącego tematem spotkania. Urządziliśmy sobie również- wprawdzie nie wieczór-a popołudnie wróżb andrzejkowych. Było wróżenie imion przyszłych wybranków/wybranek z serc, rzucanie kostką, wróżby z zapałek, kręcenie butelką, losowanie karteczek z nazwą przyszłego zawodu/zajęcia, czy układanie butów. Było mnóstwo śmiechu oraz zabawy…. i wiadomo traktowanie wróżb z przymróżeniem oka;). Na następnych zajęciach uczniowie wykonali piękne, kolorowe lampiony – ze słoiczków i kawałków kolorowej bibuły. Na pewno pięknie się bedą prezentować na półeczkach i parapetach pokoi ich twórców:)
ZADANIE 5 #”TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA”
Kolejnym tematem , którym zajęliśmy się podczas ” projektowych ” zajęć było zagadnienie ” Twardy orzech do zgryzienia”. Uczniowie wyjaśnili co oznacza to powiedzenie . Wysłuchali mini wykładu o znaczeniu matematyki w życiu każdego z nas i dlaczego właściwie nazywana jest królową nauk. Rozwiązali też kilka zadań i łamigłówek matematycznych. Część z nich wzięła udział w świetlicowych rozgrywkach matematycznych, które sprawdziły ich umiejętności w zakresie różnych działań matematycznych , jak również współpracy i uczciwej rywalizacji. Po wysiłku intelektualnym mogli wyżyć się artystycznie. Wykonali techniką malarską(farby) prace plastyczne przedstawiające abstrakcje geometryczne. Prace wyszły przepiękne . Sam przedstawiciel abstrakcjonizmu Hilma Af Klint czy Edward Munch by się ich nie powstydzili. 🙂
ZADANIE 4#„WYBIERAĆ SIĘ JAK SÓJKA ZA MORZE”
Późne lato, początek jesieni to czas kiedy ptaki wyruszają na zimę do ciepłych krajów. Nie wszystkie jednak tak robią- część z nich zostaje u nas , a część odlatuje lecz nie tak daleko. Jednym z nich jest sójka. Ma ona ewidentny problem z wybraniem się za morze, a jej rozterki opisuje wiersz Jan Brzechwy pt. ” Sójka”. Na początku zajęć świetliczaki obejrzeli prezentację o tym wybitnym poecie . Dowiedzieli się kilku ciekawostek z jego życia, a także zapoznali się z jego twórczością. Wspólnie wyjaśniliśmy sobie znaczenie powiedzenie” wybierać się jak sójka za morze”. Każdy z uczniów dostał tekst wiersza- ich zadaniem było podkreślenie nazw wszystkich miejscowości do których udała się sójka . Następnie odnajdywali i pokazywali te miejsca na mapie. Podsumowaniem było wykonanie przez kolejne zajęcia wspólnej pracy plastycznej przedstawiającą główną bohaterkę.
ZADANIE 3#” PO BURZY ZAWSZE WYCHODZI SŁOŃCE”
Jak zawsze zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia znaczenia przysłowia- pojawiały się wyjaśnienia związane ze zjawiskami atmosferycznymi , padło również znaczenie związane z życiem , że po okresie niepowodzeń , trudnym czasie – przychodzą szczęśliwe dni. Następnie świetliczaki obejrzeli prezentację dotyczącą różnych zjawisk atmosferycznych, dowiedzieli się jak powstaje każde z nich. Przeprowadziliśmy dwa doświadczenia- wykorzystując szklany kubek , wodę, ołówek i monetę. Mieli okazję zobaczyć co się dzieje z tymi przedmiotami, gdy załamuje się światło przechodząc przez wodę. Podsumowaniem były zajęcia plastyczno- techniczne. Dwoma sposobami zrealizowaliśmy wymagane zadanie „Pod parasolem” – malując farbami i wykonując parasolki z patyczków do szaszłyków i kolorowej włóczki.
ZADANIE 2 #KIEDY WRZESIEŃ, TO JUŻ JESIEŃ,WTEDY JABŁEK PEŁNA KIESZEŃ
28 września obchodzony był Dzień Jabłka i na tę okoliczność w świetlicy zrealizowaliśmy kolejny temat , który dotyczył tego co nam jesień w koszu niesie, jakie dary. Uczestnicy zajęć na początku rozwiązali krzyżówkę- pytaniami do niej były zagadki dotyczące darów jesieni ( takie też wyszło hasło w owej krzyżówce). Za zadanie mieli również odgadnąć z zasłoniętymi oczami co to za owoc lub warzywo- jedynie po dotyku czy zapachu. Następnie z przyniesionych owoców sezonowych przyrządzili pyszne sałatki owocowe, które stały się pysznym i zdrowym dodatkiem do równie pysznych gofrów;).
Jednym z darów jesieni są grzyby, których o tej porze roku można mnóstwo znaleźć w naszych lasach. My wprawdzie nie wybraliśmy się do lasu na ich poszukiwanie, ale zrobiliśmy je sami z masy solnej.
ZADANIE 1 #„ZIARNKO DO ZIARNKA, A ZBIERZE SIĘ MIARKA”
Ruszyliśmy z realizacją projektu. Wprawdzie dzień ekonomii przypada w maju, ale teraz już zajęliśmy się zagadnieniem ekonomii i oszczędzania. Na początku spotkania wyjaśniliśmy sobie wspólnie znaczenie tego przysłowia. Przytoczyliśmy również powiedzenie o podobnym znaczeniu, a mianowicie „Grosz do grosza, a będzie kokosza”. Następnie świetliczaki zapoznały się z różnymi zagadnieniami dotyczącymi sfery pieniądza. Mieli za zadanie przyporządkować dane hasło do odpowiedniej definicji( były to m.in. manko, zarobki, waluta, konto bankowe, kredyt, emerytura itd). Podsumowaniem była praca plastyczna- wykonali z pudełek po herbacie, nakrętek i i ruchomych oczek-piękne świnki skarbonki. Wszystkie wyszły uroczo i zawładnęły zagrodą:):):).
W ramach warsztatów dzieci poznawały sztukę malowania farbami. Uczyli się doboru i mieszania kolorów, zasad kompozycji, podstawowych technik i metod malowania farbami. Krok po kroku zapoznawali się, jak należy malować niebo, drzewa, liście, rzeki, jeziora, domy i kwiaty, ptaki. Malowanie farbami umożliwiało im uchwycenie natury w całym jej blasku i subtelności.
W okresie jesiennym, zimowym i wiosennym uczniowie wykonali wiele ciekawych prac plastycznych. Chętnie angażowali się w ich wykonywanie. Niektóre prace były umieszczone na tablicy w holu szkoły. Udział w tym projekcie brali nie tylko uczniowie klas III i klas I ,ale także uczniowie ze starszych klas przebywających w świetlicy. Uczniowie z malowania czerpali radość ,mieli satysfakcję z natychmiastowych efektów i bogactwa poznanych technik malarskich.
W ciągu całego roku w czasie pobytu w świetlicy przez zajęciami uczniowie mieli możliwość udziału w zajęciach ruchowo –tanecznych. Wspomagały one u uczniów spostrzegawczość i pamięć, koordynację wzrokowo- ruchową. Wykonywały wybrane układy taneczne wyświetlane na rzutniku, starając się odzwierciedlić ruchy. Mogły wtedy spożytkować energię w konstruktywny sposób.
W roku szkolnym 2023- 2024 uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej brali udział w kilku potyczkach matematycznych. Ich celem było rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci z klas 3, popularyzowanie matematyki i ukazywanie jej piękna poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań, rozwijanie twórczego myślenia, stwarzanie uczniom możliwości sprawdzenia i porównania posiadanego poziomu wiadomości i umiejętności matematycznych, wdrożenie do samokształcenia, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, życzliwej atmosfery i rywalizacji. W zmaganiach owych brali udział uczniowie z klas 3b i 3c. Pracowali w zespołach dwuosobowych. W każdej z odsłon rozwiązywali zadania sprawdzające umiejętności biegłego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100., rozwiązywali zadania z treścią. Przy wykonywaniu zadań uczniowie musieli uwzględnić poprawność obliczania działań matematycznych, szybkość ich wykonania oraz zadbać o dobrą współpracę w swoich zespołach. Następnie prace zostały sprawdzone. Wszyscy uczniowie wykazali się dużą wiedzą matematyczną i również dużymi umiejętnościami współpracy w zespołach dwuosobowych. Wszyscy uczestnicy otrzymywali dyplomy i nagrody. Zadania matematyczne przygotowywała p. Ewa Gajda
8 listopada w głównej sali świetlicy odbyło się uroczyste Pasowanie na Świetliczaka uczniów klas I. Na scenie w specjalnie przygotowanym programie artystycznym wystąpili uczniowie klasy 2c oraz uczniowie klasy 1b,c,d. Pierwszaków przywitała p. Renata Lewandowska- Gajda – jedna z nauczycielek świetlicy- nakreśliła czym właściwie jest świetlica, dlaczego się tu zgromadzili i co ich za chwilę czeka. Po obejrzeniu występów swoich kolegów i koleżanek uczniowie klas I przystąpili do uroczystego pasowania, czyli złożenia przyrzeczenia , że będą przestrzegać zasad zawartych w Rocie Świetliczaka. W dowód przyjęcia każda klasa otrzymała certyfikat oraz słodki upominek. Na koniec wspólnie zaśpiewali piosenkę o przyjaźni.
Program artystyczny przygotowały p. Renata Batko i Elżbieta Rępińska.
W marcu w świetlicy szkolnej ogłoszono konkurs , w ramach którego uczniowie mieli za zadanie wykonać prace plastyczną (płaską lub przestrzenną), przedstawiającą dowolny latający obiekt – istniejący lub wymyślony. Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas 1-4. Liczyła się pomysłowość i kreatywność. Laureatami zostali następujący uczniowie:
I miejsce Natalia Bębenek 2b,
Leon Książek 1a
II miejsce Franek Swoboda- 3c
III miejsce Daniel Mitka -2b
Serdecznie gratulujemy. Konkurs zorganizowała p. Elżbieta Rępińska.
18 marca obchodzony był Europejski Dzień Mózgu. Mózg pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie -steruje , nadzoruje jego działanie, a także wyższe funkcje jak poznawanie, pamięć, uczenie się. Dlatego należy o niego dbać poprzez odpowiednie odżywianie, ruch, dobry sen , ale również rozwój intelektualny. Mózg trzeba ciągle gimnastykować. Nie wolno wpadać w lenistwo intelektualne.
W związku z tym w naszej świetlicy zorganizowano konkurs zagadek logicznych, który odbył się 4 kwietnia br. W konkursie udział wzięło 11 uczniów z klas II i III. Ich zadaniem było udzielenie poprawnych odpowiedzi na 20 zagadek logicznych o różnym stopniu trudności.
Laureatami zostali:
I miejsce ex aequo: Filip Łukaszka kl. 3 b, Nikodem Kozera kl. 3b, Tymon Syguda kl. 3c, Antoni Zimmer kl. 2c- ( 13 /20 pkt)
II miejsce: Tymon Brodowski kl. 3b – 12 pkt
III miejsce : Piotr Biela kl. 3a -11 pkt
Wszystkim biorącym udział dziękuję , a laureatom gratuluję.
Zima to piękna pora roku. Ma wielu zwolenników z różnych względów : zimą obchodzimy święta Bożego Narodzenia, Sylwester. Uczniowie maja ferie zimowe czyli moment do odpoczynku od nauki szkolnej i czasu na zabawy na śniegu i nauki sportów zimowych. Co więcej ich uprawienie wiąże się zazwyczaj z przebywaniem w pięknej scenerii. Las pokryty białym puchem i oprószone śniegiem drogi tworzą wspaniały krajobraz. W zimowe miesiące warto więc wybrać się na wycieczkę w góry, gdzie zima zachwyca szczególnie bardzo. Ośnieżone szczyty tworzą bowiem panoramę, która zapiera dech w piersiach. Dlatego też w naszej świetlicy ogłoszony został konkurs plastyczny „PEJZAŻ ZIMOWY” . Laureatami zostali:
KLASY PIERWSZE:
I miejsce – Leon Książek kl.1a
II miejsce -Hanna Wilaszek kl.1b
III miejsce – Amelia Musiał kl.1c
WYRÓŻNIENIE: Laura Ładocha KL.1C
KLASY DRUGIE I TRZECIE:
I miejsce- Maja Skalska kl.2c
II miejsce-Jagoda Kantor kl.2a i Tymon Syguda kl.3c
III miejsce – Natalia Bębenek kl.2b
Konkurs zorganizowała p. Ewa Gajda.
Wyobraźcie sobie, że Święty Mikołaj nie rozdaje zabawek, słodyczy, ale ma magiczną moc i spełni Wasze jedno życzenie. Jakie ono będzie? Napiszcie list do Świętego Mikołaja i opiszcie w nim jedno życzenie dla siebie lub dla kogoś bliskiego.
Mile widziane kolorowe, ozdobione rysunkami listy. Taki konkurs został ogłoszony w naszej świetlicy.
Zwycięzcą została uczennica klasy 2c Yeva Tryhub. Gratujemy i życzymy spełnienia tych opisanych życzeń.
W dniu wczorajszym tj. 29 listopada w świetlicy szkolnej odbył się konkurs wiedzy o Harrym Potterze . Na potrzeby konkursu nasza świetlicowa scena zamieniła się w salę wykładową Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Turniej miał za zadanie wyłonić najlepszych adeptów tej szkoły. Uczniów- młodych czarodziejów- przywitała oraz prowadziła ów turniej nauczycielka wróżbiarstwa ( o wątpliwym talencie w tym zakresie;)) prof. Sybilla Trelawney. Dlatego też darowała sobie przepowiadanie kto zwycięży wykorzystując swoją kulę czy fusy z kawy- o tym zadecydować miała wiedza i umiejętności uczniów. Zanim turniej się rozpoczął młodzi czarodzieje zostali przydzieleni do 4 domów. A pomogła w tym niezawodna Tiara Przydziału, której decyzji nikt nie odważył się sprzeciwić.
Uczniowie rywalizowali ze sobą w 7 konkurencjach. Był to m.in. test wyboru oraz pytania otwarte dotyczące znajomości 3 pierwszych części przygód Harrego Pottera, znajomości zaklęć. Mieli także za zadanie skojarzyć i połączyć w pary postać z jej opisem, skojarzyć z daną postacią rekwizyt, ustalić o kim lub o czym jest mowa w wylosowanym fragmencie tekstu. Podsumowaniem turnieju była gra w quidditcha- każdy uczestnik miał trafić złotym zniczem w okrąg.
Turniej zakończył się z wynikiem:
I- GRYFFINDOR ( w składzie : Tymon Syguda kl. 3c, Franek Swoboda kl. 3 c, Tomasz Chudyba kl. 3c)
II- SLYTHERIN ( w składzie : Tymon Brodowski kl.3b, Tadeusz Kaczmarek kl. 3b, Filip Łukaszka kl. 3b)
III- HUFFLEPUFF ( w składzie : Izabela Kosała kl. 4b, Franciszek Gorczycki kl. 4b, Ida Stefańska kl. 3c)
IV- RAVENCLAW ( w składzie : Joanna Kapuśniak kl.3c, Patrycja Opalińska kl. 3c, Alicja Kołomyńska kl. 3b)
Gratulacje należą się wszystkim, bowiem różnice w punktacji między poszczególnymi miejscami są minimalne.
Konkurs zorganizowała i przeprowadziła – jw.-prof. Sybilla Trelawney( czyt. Renata Lewandowska- Gajda ;))
14 listopada w naszej świetlicy odbyły się Świetlicowe Potyczki Matematyczne. Ich celem było rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci z klas 3, wdrożenie do samokształcenia, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, życzliwej atmosfery i rywalizacji. W zmaganiach owych udział wzięło 10 uczniów z klas 3b i 3c. Pracowali w zespołach dwuosobowych. W ciągu godziny rozwiązali sześć zadań sprawdzających umiejętności biegłego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100. Przy wykonywaniu zadań uczniowie musieli uwzględnić poprawność obliczania działań matematycznych, szybkość ich wykonania oraz zadbać o dobrą współpracę w swoich zespołach. Najlepszą okazała się grupa w składzie Nikodem Kozera i Franciszek Wiśniewski z kl. 3b. Wykonali oni w dobrym czasie i bezbłędnie wszystkie zadania. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom. Wszyscy uczniowie dostali dyplom za udział i drobny upominek.
Organizatorem i jednocześnie prowadzącą te matematyczne zmagania była p. Ewa Gajda.
W dniu 9 listopada 2023 r. w świetlicy szkolnej odbyła się XV edycja Świetlicowego Konkursu Recytatorskiego „Jesienne nastroje”. Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas I-III . Recytatorskie zmagania uczestników oceniało jury w składzie :p. Krystyna Bilińska, p. Ewa Ciemięga i p. Agnieszka Malinowska. Oceniana była m.in. znajomość tekstu, tempo recytacji, intonacja. Laureatami zostali następujący uczniowie:
KLASY I:
I MIEJSCE: Lara Głut kl. 1 b
II MIEJSCE: Lena Gręda kl. 1b
III MIEJSCE: Magdalena Przetocka kl. 1b, Hanna Bukowska kl. 1a
KLASY II
I MIEJSCE: Adam Janczura kl. 2c
II MIEJSCE: Jagoda Kantor kl. 2a
III MIEJSCE: Jegor Larkin kl. 2c
KLASY III
I MIEJSCE: Julia Ślązak kl. 3b
II MIEJSCE: Szymon Uznański kl. 3a
III MIEJSCE: Kornelia Ostrowska kl. 3b.
Organizatorem konkursu była p. Renata Lewandowska- Gajda.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział , a laureatom serdecznie gratulujemy.
Szkolny konkurs plastyczny “Mój wymarzony zamek” został rozstrzygnięty. Dotarło dużo pięknych prac i wybór był niezwykle trudny. Jury przyznało miejsca w poszczególnych kategoriach:
W kategorii I klas:
I miejsce: Leon Książek kl. 1a
II miejsce: Igor Dumakl. 1d
III miejsce: Barbara Małochleb kl. 1d
Wyróżnienia:
Antoni Kołodziej kl. 1a ,Julia Kumala kl.1a, Filip Knotek kl. 1d
W kategorii II klas:
I miejsce: Antoni Zimmer kl. 2c
II miejsce: Yewa Tryhub kl. 2c
III miejsce: Marcel Półtoranos kl. 2c
Wyróżnienie: Pola Borkowska kl. 2c
W kategorii III klas:
I miejsce: Urszula Wilk kl. 3c
II miejsce: Jagoda Kurdziel kl. 3b
III miejsce: Piotr Biela kl. 3a
Wyróżnienia: Oliwia Bobek kl.3c, Joanna Kapuśniak kl. 3c.
Organizatorem konkursu była p. Renata Batko.
Jesień to bardzo piękna pora roku, która nie tylko może nas zachwycić piękną pogodą, słoneczkiem i przyjemną temperaturą , ferią barw, ale również ogromem darów, które ze sobą niesie w postaci owoców, warzyw, kwiatów itd. W związku z tym świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny „Kosz Pani Jesieni”. Celem konkursu było rozwijanie wyobraźni uczniów poprzez tworzenie prac plastycznych na podany temat z wykorzystaniem różnych technik i materiałów, a także pobudzenie wrażliwości na otaczającą, jesienną przyrodę.
LAUREATAMI KONKURSU ZOSTALI:
I miejsce: Liliana Wojnar kl. Ib, Franek Swoboda kl.3c
II miejsce: Leon Książek kl.1a, Julia Ślązak kl.3b
III miejsce: Kornelia Ładocha kl.3b
Wyróżnienia: Alicja Bartosik kl.1b, Maja Kwiecień kl. Id, Urszula Wilk kl.3c
Organizatorem konkursu była p. Ewa Gajda.
W roku szkolnym 2022-2023 nasza świetlica wzięła udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…kolorów Świata”, którego organizatorem było Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. W trzeciej edycji uczniowie zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składał się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.
Celem projektu było wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozwijanie wiedzy o świecie, ciekawości i umiejętności, zdolności manualnych, kreatywności, współpracy w grupie, uatrakcyjnienie zajęć. Udział w projekcie dał również możliwość promocji naszej szkoły możliwość współpracy między placówkami w całej Polsce, które również brały udział w projekcie, wzajemne inspirowanie się .
W projekcie udział wzięło 13 uczniów z kl. III b i III c, a koordynatorem z ramienia naszej świetlicy była p. Renata Lewandowska- Gajda.
Wykorzystując różne metody i techniki pracy zrealizowaliśmy 14 spośród 12 wymaganych tematów z listy zadań objętych regulaminem. Były to : „Wielcy malarze”, „Europejskie powitania”, „Kraj Andersena i klocków Lego”, „Tradycja parzenia herbaty”, „Smok chiński”, „W kraju kwitnącej wiśni”, „Śladami Stasia i Nel”, „Afrykańskie plemiona”, „Indiańskie plemiona”, „Fabryka snów- z wizytą w Hollywood”, „Aborygeni- rdzenna ludność Australii”, „Wielka Rafa Koralowa”, „Pustynie świata”, „Flagi świata” .Zadania były bardzo różnorodne Dokonania przedstawiane były na stronie internetowej szkoły w zakładce świetlica . Część prac wywieszona była na tablicy w holu szkoły. Realizacja pierwszego zadania znalazła się w dwumiesięczniku „ Świetlica w szkole” .Na zakończenie dostaliśmy certyfikat za udział w projekcie.
Najbardziej zaangażowani uczniowie zostali nagrodzeniu drobnymi upominkami.
Chętnie weźmiemy udział w kolejnej edycji:):):)
W roku szkolnym 2022/2023 w świetlicy szkolnej odbywały się warsztaty plastyczne ” Malowane pędzlem”. W ramach warsztatów dzieci poznawały sztukę malowania farbami. Uczyli się doboru i mieszania kolorów, zasad kompozycji, podstawowych technik i metod malowania farbami. Krok po kroku zapoznawali się, jak należy malować niebo, drzewa, liście, rzeki, jeziora, domy i kwiaty, ptaki. Malowanie farbami umożliwiało im uchwycenie natury w całym jej blasku i subtelności. W okresie jesiennym, zimowym i wiosennym uczniowie wykonali wiele ciekawych prac plastycznych. Chętnie angażowali się w ich wykonywanie. Niektóre prace były umieszczone na tablicy w holu szkoły. Udział w tym projekcie brali nie tylko uczniowie klas III ,ale także uczniowie ze starszych klas przebywających w świetlicy. Uczniowie z malowania czerpali radość ,mieli satysfakcję z natychmiastowych efektów i bogactwa poznanych technik malarskich.
Warsztaty prowadziła p. Ewa Gajda.
W roku szkolnym 2022-2023 nasza świetlica bierze udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…kolorów Świata”, którego organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. W trzeciej edycji uczniowie będą zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składa się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.
CELE PROJEKTU:
ZADANIE 1
Ruszyliśmy z realizacją projektu. Pierwszy temat, którym się zajęliśmy dotyczył wielkich malarzy europejskich. Na początek wyjaśniliśmy sobie co to w ogóle jest malarstwo ,jakie funkcje może pełnić, jakie są rodzaje technik malarskich, jaka może być tematyka obrazów. Następnie przybliżyliśmy sobie postaci 5 znanych malarzy. Byli to Leonardo da Vinci, Stanisław Wyspiański, Jan Matejko, Vincent van Gogh, Edward Munch. Uczniowie poznali kilka ciekawostek z życia artystów, przykłady obrazów ich autorstwa. Następnie sami wcielili się w rolę malarzy- wykonali reprodukcje wybranych przez siebie obrazów( również tych, którzy nie zostali przedstawieni w prezentacji)- poprzez dorysowanie brakującej części dzieła. Wyszło mistrzowsko:)
ZADANIE 2
3 października 2022r. zrealizowaliśmy kolejne zadanie z modułu niebieskiego(Europa). Tym razem poznaliśmy europejskie powitania. Każdy uczeń wybrał sobie po 3 flagi dowolnych krajów europejskich, które następnie odwzorował na kartkach. Wspólnie powtarzaliśmy na głos powitania w danym języku-w niektórych przypadkach wymowa nie była łatwa;). Pod narysowanymi flagami wypisywali nazwę kraju i „dzień dobry” w języku tego kraju. Połączyliśmy wszystkie kartki i tak powstał słowniczek europejskich powitań.
ZADANIE 3
Realizując kolejne zadanie wybraliśmy się w podróż do ojczyzny Andersena i klocków Lego. Z wcześniej przygotowanej prezentacji świetliczaki dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy o tym kraju takich jak: Jest to kraj siedem razy mniejszy od Polski i według źródeł ma najstarszą flagę na świecie. Na jego czele stoi królowa Małgorzata II , która jest obecnie najstarszą panującą królową. Duńczycy uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu – jeśli oczywiście sprzyja temu aura, a także ciasteczka ( jest to ich przysmak narodowy)-dlatego praktycznie na każdej ulicy można znaleźć ciastkarnię. Ciekawostką jest to, że nie pozwala się tam kobietom na noszenie peruk. Według opinii wielu ludzi, duńskie dzieci na ogół, są bardzo grzeczne i ułożone. Rzadko zdarza się, żeby krzyczały, czy płakały. Oczywiście z pewnością, jest wiele wyjątków od tej reguły, ale fakt grzeczności duńskich dzieci, można uzasadnić faktem, że kiedy maluchy są grzeczne, to w nagrodę dostają nowy zestaw klocków lego. I to właśnie Dania jest krajem, w którym powstała ta najbardziej popularna zabawka świata. Początkowo były one drewniane. Z tym krajem związany jest również najbardziej popularny baśniopisarz Hans Christian Andersem. Świetliczaki również poznali kilka ciekawostek z życia pisarza- że był dyslektykiem, że chciał zostać aktorem ,że początkowo nie chciał pisać baśni .Uważał, że inne gatunki są bardziej wartościowe. Na szczęście doszedł ostatecznie do wniosku, że baśń może być uznana za odpowiednik „uniwersalnej poezji”. Razem przypomnieliśmy sobie najbardziej znane baśnie Andersena. Ciekawostką również jest to ,że pisarz nie był zbyt przystojnym mężczyzną. Niektórzy biografowie sądzą, że „brzydkie kaczątko” jest opowieścią opartą na doświadczeniach z dzieciństwa baśniopisarza. Na podsumowanie zajęć świetliczaki z przyniesionych z domu klocków lego wykonali różne budowle.
ZADANIE 4
Pierwszym tematem, którym zajęliśmy się z modułu żółtego było zapoznanie się z historią herbaty i metodami jej przyrządzania. Świetliczaki obejrzeli prezentację na ten temat. Poznali rodzaje herbat , a także mieli okazje posmakować różnych herbat . Po słodkim poczęstunku połączonym z degustacją herbaty dali upust swojej wyobraźni i stworzyli piękne prace na bazie kleksa z herbaty.
ZADANIE 5
Kolejnym przystankiem w podróży po Azji były Chiny. Świetliczaki poznali symbolikę smoka chińskiego. Smok jest najpopularniejszym z chińskich symboli zwierzęcych, jest uważany za stworzenie dobroczynne i potężne, a jego wizerunek – za przynoszący szczęście. Dlatego jest tak częstym motywem w sztuce chińskiej. Przedstawia się go wśród chmur i fal, jako władcę wód: deszczu, rzek i mórz, a zarazem urodzaju i płodności. I my takiego swojego smoka stworzyliśmy z rolek po papierze , kolorowego papieru, cekinów, bibuły, opakowaniu po jajkach i kulek styropianowych:) A oto efekt;)
ZADANIE 6
Po wizycie w Chinach i spotkaniu ze smokiem chińskim wróciliśmy na chwilę do Japonii . Świetliczaki dowiedzieli się kilku ciekawostek o tym kraju. Jest to państwo wyspiarskie. Nazywana jest Krajem Kwitnącej Wiśni, a to dlatego , że okres kwitnienia tego drzewa trwa od przełomu lutego i marca aż do końca czerwca czyli ponad 4 miesiące. Pojawienie się pierwszych różowych płatków symbolizuje nadejście upragnionej wiosny. Japonia nazywana jest również Krajem Wschodzącego Słońca -ponieważ wyspy japońskie tworzą ostatni stopień lądu w stronę Oceanu Spokojnego-dlatego Japończycy tak nazywają swój kraj. Dla ludzi z zachodu Japonia kojarzyć się może z z mangą, anime, pokemonami, Czarodziejką z księżyca, sushi, ramenem, także z kimonem. Termin ten oznacza „coś co nosimy na sobie”. Kimono to tradycyjny ubiór japoński, o prostym kroju , w kształcie litery T, przypominający wyglądem szlafrok. Wyszywany ręcznie , bardzo ozdobny, kolorowy. Mimo, że jest prosty w kroju , ale nie w zakładaniu – wymaga bowiem pomocy osób trzecich. Nie jest również komfortowy w użytkowaniu- trudno w nim usiąść, wymaga wyprostowanej sylwetki, ogranicza ruchy. A i z praniem takiego kimona nie jest prosto- każdorazowo trzeba spruć w miejscu łączeń , a po wyschnięciu zszyć na nowo. Dlatego współcześnie ogranicza się zakładanie kimona do specjalnych uroczystości takich jak : chrzciny, śluby, pogrzeby, ukończenie studiów, Nowy Rok, Dzień Dziecka, Dzień Dorosłego, ceremonii herbacianej. Można wyróżnić damskie i męskie kimona- jednak częściej noszone są przez kobiety, ale także różne są ich fasony. uwarunkowane jest to okolicznościami jak i statusem osoby noszącej. Jedwabne przeznaczone są na ważne uroczystości, natomiast bawełniane noszone są na co dzień lub zakładane na mniej ważne uroczystości.
Rzeczą związaną z tym krajem jest również sztuka składania papieru – czyli origami. Wprawdzie pochodzi z Chin, ale rozwinęło się w Japonii-dlatego uważane jest za tradycyjną sztukę japońska. Wykorzystując tę technikę świetliczaki wykonały prace plastyczne przedstawiające japonki w kimonach pod drzewem kwitnącej wiśni. Czyż nie wyszły pięknie:)???
ZADANIE 7
Realizację modułu III rozpoczęliśmy od spotkania ze słoniem afrykańskim . Uczniowie z przygotowanej prezentacji dowiedzieli się wielu interesujących ciekawostek dotyczących tego największego zwierzęcia żyjącego na lądzie. Dowiedzieli się , że może ważyć tyle co autobus, że jego uszy osiągają rozmiar 150 cm. Jego długa, mięsista trąba zakończona dwoma chwytnymi wyrostkami służy nie tylko do podawania sobie pokarmu , ale także do oddychania, posypywania się piaskiem , polewania się wodą i kontaktu z innymi słoniami. Dowiedzieli się ,że słoń musi wypić w ciągu dnia tyle wody ile zmieści się w trzech wannach. Żywią się trawą , owocami, listkami , gałązkami , korą drzew. Ten pokarm rozdrabnia tylnymi zębami , które mają wielkość bochenka chleba. Samica słonia chodzi w ciąży przez prawie 2 lata, a nowonarodzony słonik ma prawie metr wzrostu i waży prawie 100 kg.
Słoń potrafi spać na stojąco , a wystarczy mu jedynie 2 godziny snu. Mimo , że największy zwierzę lądowe z grubą skórą, to jednak bardzo wrażliwe i empatyczne to zwierzęta.
Podsumowaniem zdobytych wiadomości była praca zbiorowa- uczniowie wspólnie wykonali wymaganą pracę – wykleili postać słonia fragmentami gazet.
ZADANIE 8
Kolejnym tematem w podróży po czarnym kontynencie było zapoznanie się z plemionami, które zamieszkują Afrykę. Uczniowie poznali nazwy siedmiu popularnych plemion zamieszkujących kontynent afrykański. Skupiliśmy się jednak na jednym z nich – mianowicie na Masajach. Uczniowie dowiedzieli się kilku ciekawostek dotyczących tego plemienia , które jest ikoną Afryki, o ich wyglądzie, zwyczajach, wierzeniach czy nawet jak wyglądają ich domy. Masajowie charakteryzują się wysokim wzrostem , szczupła sylwetką i wyprostowaną postawą. Często mają ogolone głowy , które przyozdabiają opaskami z koralików. Noszą charakterystyczne czerwone tuniki, czasem w szkocką kratę- co zależy od wieku lub miejsca zamieszkania. Świętym zwierzęciem dla mieszkańców Tanzanii i Kenii są krowy. Ilość posiadanych krów jest wyznacznikiem zamożności i szacunku wobec właściciela. Są bardzo spokojni , dystyngowaniu, przy rozmowach używają niskiego tonu głosu i nie gestykulują zbyt wiele. Słyną z tańca z wysokimi podskokami.
Ich domy tzw. Manyatty maja kształt koła- zbudowane są z tyczek przeplecionych gałązkami i oblepionych mieszanką krowiego gnoju, błota, trawy i popiołu. Wioski otoczone są płotem – stanowią swoiste „zamknięte osiedle”. Masajki by dodać sobie szyku noszą kolorową biżuterię wykonaną z koralików. Są to zarówno opaski na głowę , kolczyki , bransoletki jak również naszyjniki. My taki naszyjnik także wykonaliśmy- wprawdzie nie z koralików, ale z talerzyków –ale i tak wyszły przepiękne.
Kolejnym celem naszej projektowej podróży był czerwony kontynent- AMERYKA. Podczas pierwszych zajęć z tego modułu zapoznaliśmy się z różnymi plemionami zamieszkującymi Amerykę. Świetliczaki dowiedzieli się skąd wzięła się nazwa „Indianie”. Przytoczyliśmy historię odkrycia przez Krzysztofa Kolumba kontynentu, a także innych ciekawostek dotyczących tego koczowniczego ludu. Wiedzieli czym są tipi -ale dowiedzieli się jaka jest różnica między tipi a wigwamem, co to jest canoe , na co głównie polowali Indianie i jakiej broni wówczas używali. Jedną z poznanych ciekawostek jest to ,że Indianie są genetycznie wydepilowani – nie posiadają zarostu. Ważną dla nich zasadą jest to ,że każdego gościa należy przyjmować z szacunkiem -nie powinno zabraknąć ani jedzenia ani picia. Znakiem rozpoznawczym każdego plemienia jest pióropusz – nazywany przez nich Warbonetem. Każde plemię posiadało swój odrębny , unikatowy pióropusz. Były one nie tylko nakryciem głowy , były zarezerwowane dla najwybitniejszych wojowników. Każdy z nich musiał przed radą starszych opowiedzieć 30 wydarzeń ze swojego życia, w których wykazali się odwagą i męstwem . Od tej liczby bowiem zależała wielkość pióropusza. Każde plemię posiadało również swoje totemy , czyli godło rodziny lub klanu rodzinnego . Totemem mogło być zwierzę, roślina lub jakiś martwy przedmiot, które uznawane było za protoplastę i opiekuna tej rodziny. Totem to wizerunek mitycznego przodka, którym mogą być klasy przedmiotów materialnych, głównie zwierzęta, ale i zjawiska atmosferyczne, miejsca geograficzne, czasami przodkowie – istoty całkowicie mityczne. Ustawiane były przed tipi. Miały za zadanie chronić rodzinę . Świetliczaki na podsumowanie zajęć wykonali swoje totemy – wykorzystując rolki po papierze i kolorowy papier.
ZADANIE 10
Kontynuując podróż po Ameryce przenieśliśmy się na kolejnych zajęciach z kolorowego świata Indian do równie barwnego świata gwiazd. Od dawna wiadomo czym jest Hollywood. Jest to najbardziej znany symbol branży rozrywkowej, największy amerykański ośrodek kinematografii. Znajduję się w Los Angeles. Potocznie zwany jest Fabryką Snów. To miejsce odwiedzają i tu mieszkają największe gwiazdy show-bussinesu ze świata muzyki , filmu itd. Tutaj również odbywa się coroczna gala wręczenia Oskarów- najbardziej znanych i pożądanych nagród filmowych. Ale nie tylko….w Hollywood w 1958 r. wybudowano obok Capitol Records Building chodnik Hollywood Walk of Fame- jako hołd dla artystów i innych znaczących współpracowników branży rozrywkowej. Budowa pierwszych gwiazd rozpoczęła się w lutym 1960r. Od tamtej pory co roku w czerwcu przyznawanych jest aż 20 gwiazd. Co roku jedna gwiazda przyznawana jest pośmiertnie. Osoba nagradzana ma aż 5 lat na zaaranżowanie ceremonii jej wbudowania. W ostatnim czasie nasza świetlica przeobraziła się w Hollywood. Świetliczaki wykonali swoje własne gwiazdy , które następnie mogły odsłonić w naszej Świetlicowej Alei Sław. O tym , że Kraków mają odwiedzić największe gwiazdy Hollywood informował nawet jeden ze znanych portali. A oto fotorelacja z naszej gali:):):)
ZADANIE 11
Z Ameryki przenieśliśmy się na inny kontynent- polecieliśmy do Australii. Ameryka miała Indian jako rdzenną ludność. Australia również ma swoją rdzenną ludność. Są nimi Aborygeni, którzy są najstarszą grupą etniczną na świecie. Świetliczaki podczas realizacji tego zadania obejrzeli prezentację , z której mogli się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy dotyczących tradycji i zwyczajów tego najstarszego ludu Australii. Był to lud koczowniczy. Zmieniali miejsce pobytu, gdy tylko kończyły im się zapasy żywności , wody. Byli myśliwymi. Polowali na zwierzęta np, kangury. Używali włóczni z kamiennymi ostrzami, oszczepów, a także drewnianych bumerangów. Niektóre plemiona wykształciły język migowy, dzięki któremu mogły porozumiewać się podczas tropienia zwierząt. Mięsną dietę uzupełniali tym, co zdołali zebrać: ziołami, nasionami, orzechami, korzeniami, liśćmi niektórych roślin i owocami, jagodami. Wiele potraw spożywano na surowo lub pieczone na otwartym ogniu. Jednym z ich symboli jest digeridoo- instrument muzyczny powstały z gałęzi eukaliptusa wygryzionego przez termity. Grano na nim podczas uroczystości plemiennych. Ich język wiradjury prawie całkowicie wyszedł z użytku -pod groźbą kary więzienia. Obecnie aborygeni mieszkają w IPA.
Świetliczaki obejrzeli zdjęcia typowego przedstawiciela tego ludu. Należą oni do rasy czarnej- mają ciemną karnację kręcone , ciemne włosy, długą głowę, szeroki nos, masywne zęby.
Ważne miejsce w religii wielu aborygenów odgrywała skała Uluru, co oznacza „miejsce spotkań”. Według legendy została stworzona przez dwóch chłopców, którzy w mitycznych czasach bawili się gliną.
Aborygeni posiadają własną flagę, którą zaprojektowano w latach 70. XX wieku, jej kolory reprezentują różne aspekty życia Aborygenów. Czarny symbolizuje Aborygenów, żółty -Słońce, a czerwony Ziemię i związek między ludźmi a Ziemią.
Słyną z malarstwa kropkowego .Sztuka aborygeńska należy do jednej z najstarszych praktykowanych form sztuki. Tło aborygeńskich dzieł nigdy nie jest puste, składa się z kropek, linii i kresek tworząc abstrakcję. Aborygeni używali kolorów ziemi (czerwień, brąz, kolor żółty i biały), które uzyskiwali z roślin i minerałów. Wykorzystywali korę drzew, liście, kamienie, skalne ściany, malowali również na piasku oraz swoim ciele . Malowali palcami, patykami, piórami. Pędzle tworzyli z trawy, liści palmowych lub przeżutych gałązek.
W nawiązaniu do symboli i sztuki Aborygenów świetliczaki wykonali bumerangi pomalowane techniką kropkową.
ZADANIE 12
Tym razem z lądu przenieśliśmy się pod wodę, by podziwiać piękno podwodnego świata. Tematem kolejnego zadania była Wielka Rafa Koralowa. Świetliczaki dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy o niej. Wielka Rafa Koralowa jest największa na świecie. Leży wzdłuż północno-wschodnich wybrzeży Australii, na Morzu Koralowym. Jest największą na Ziemi pojedynczą strukturą wytworzoną przez organizmy żywe, widoczna z kosmosu jako biała smuga na tle błękitnego oceanu. Wielka Rafa Koralowa to jeden z siedmiu cudów natury, który dodatkowo znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Została odkryta w 1770 roku przez Europejczyków. Rozciąga się na przestrzeni ponad 2300 km. W wodach rafy żyje około 600 gatunków koralowców i 1625 gatunków ryb. Nie brakuje również mięczaków, szkarłupni, żółwi morskich, wielorybów, rekinów, a nawet węży morskich. Wiele z występujących gatunków jest objętych ochroną, a część niestety zagrożona wyginięciem —m.in. żółwie zielone, skórzaste czy oliwkowe, orki oceaniczne czy płetwal błękitny. Nie brakuje tutaj również tak ciekawych gatunków ptaków jak albatros brunatny czy petrelec olbrzymi, krokodyli australijskich, butlonosów zwyczajnych, delfiniaków malajskich i pręgobokich. Rafa koralowa oferuje również wiele zabytków tj. 30 wraków, latarnie morskie . Wielka Rafa Koralowa jest uważana za największą żywą istotę na świecie, a to ze względu na jej różnorodność biologiczną, zarówno pod powierzchnią wody, jak i nad. Jest chroniona przez prawo od około 50 lat, jednak mimo to — niestety jest w niebezpieczeństwie. Nurkowanie na Wielkiej Rafie Koralowej to bez wątpienia jedna z ciekawszych atrakcji, dlatego jako namiastkę świetliczaki obejrzeli film jak wygląda rafa okiem nurka.
Wspólnie również wykonali pracę plastyczną „Podwodny Świat – wykorzystując różne techniki.
ZADANIE 13
Kolejnym zadaniem, którym się zajęliśmy był temat dotyczący pustyni na świecie. Świetliczaki obejrzeli prezentację , z której dowiedzieli kilku ciekawostek – co to jest i jak powstaje pustynia, poznali podział pustyń ze względu na klasyfikację klimatyczno-regionalną, na sposób powstawania, materiał budujący. Potem wspólnie próbowaliśmy odnaleźć te pustynie na globusie. Dowiedzieli się również, że wcale nie Sahar, która jest najbardziej znaną pustynią jest największa. Otóż największą pustynią- tyle ,że lodową jest Antarktyda. Poza tym poznali kilka ciekawostek dotyczących temperatury, roślinności, zwierząt czy mieszkańców. Przypomnieliśmy czym jest oaza i karawana- i to było tematem pracy plastycznej zwięczającej to zadanie. Uczniowie używając naprawdę 4 kolorów stworzyli piękne prace przedsawiające karawny wielbłądów o zachodzie słońca. A Wam jak się podobają???
ZADANIE 14
Na zakończenie przygody z projektem świetliczaki zagrali w przygotowane przez siebie memory , przedstawiające flagi świata. Była to świetna okazja to wspólnej zabawy , również do ćwiczenia pamięci ,koncentracji, czekania na swoją kolej, odpowiedniego podejścia do kwestii wygranej i przegranej , ale także do utrwalenia sobie poszczególnych flag świata. Na pewno ta wiedza przyda im się w przyszłości podczas lekcji geografii:):):)
Nagrodzeni zostali następujący uczniowie:
I MIEJSCE
Mikołaj Kudłacz KL, IIA
II MIEJSCE
Franciszek Wiśniewski KL. IIB, Helena Gawron KL. IIB
III MIEJSCE
Franciszek Skalski KL. IIC
Wyróżnienia:
Patrycja Opalińska KL. IIC, Oliwia Bobek KL. IIC, Urszula Wilk KL. IIC, Julita Piech KL. IIC, Jegor Larkin KL. IC.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom. Konkurs zorganizowała p. Renata Batko.
W poniedziałek 29 maja 2023r. chętni uczniowie klas III wzięli udział w konkursie wiedzy dotyczącym Krakowa. Uczniowie wypełniali indywidualnie test składający się z 15 pytań. Laureatami konkursu pod hasłem „Kraków- moje miasto” zostali:
1 miejsce- Zuzanna Wilaszek kl.3b
2 miejsce- Aleksander Moskwa kl.3b
Franciszek Moskwa kl.3b
Filip Nadzieja kl.3b
3 miejsce- Szymon Brodowski kl. 3c
Izabela Kosała kl. 3b
4 miejsce – Jan Nocoń kl. 3a
wyróżnienie:
Gabriel Dyląg kl.3c
Weronika Kuczyńska kl.3a
Serdecznie gratulujemy.
Konkurs przygotowała i przeprowadziła p. Ewa Gajda.
11 maja odbył się konkurs wiedzy o wiośnie dla klas I. Uczniowie w zespołach odpowiadali na pytania dotyczące wiosennych przemian zachodzących w przyrodzie, rozwiązywali rebusy i zagadki związane z wiosennymi zwyczajami ptaków i zwierząt leśnych, wykazywali się znajomością wiosennych przysłów. Wszyscy uczestnicy prezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy. Oto wyniki:
1.miejsce klasa Ic – Antonina Cheba, Piotr Grzybała
2.miejsce klasa Ia – Milla Chrupcała, Zofia Kuropatwa
3 miejsce klasa Ib- Yana Vitynska, Oleksandra
Zakharchenko
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy. Konkurs przygotowała i przeprowadziła p. Elżbieta Rępińska.
W tym roku szkolnym w naszej świetlicy po raz kolejny realizowany jest Ogólnopolski Projekt Edukacyjny , pod patronatem wydawnictwa SUKURS. Koordynatorem jest p. Renata Lewandowska-Gajda. Sposób realizacji pierwszego zadania tak się spodobał administratorom projektu, że postanowili umieścić nasz pomysł i zdjęcia wykonanych prac w najnowszym numerze dwumiesięcznika „Świetlica w szkole”:))). Cieszymy się bardzo z takiego wyróżnienia.
6 marca 2023r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs wiedzy „Polska w legendach” dla klas II i III. Uczniowie rywalizowali ze sobą w dwuosobowych zespołach. Konkurs dotyczył znajomości polskich legend z wybranych regionów naszego kraju. Zadaniem uczniów było udzielenie właściwej odpowiedzi na pytania ( wybranie spośród podanych propozycji). Najlepszymi okazały się drużyny w składzie:
I MIEJSCE- Liliana Sobolewska, Piotr Biela kl. 2a
II MIEJSCE- Maksymilian Maj, Szymon Brodowski kl. 3c
III MIEJSCE-Zuzanna Wilaszek, Maja Zgórkiewicz kl. 3b
WYRÓŻNIENIE-
Izabela Kosała, Franciszek Gorczycki kl.3b
Hanna Kolasa, Klara Rabsztyn kl.2a
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy.
Konkurs przygotowała i przeprowadziła p. Renata Lewandowska-Gajda.
16 lutego 2023 r. -po pandemicznej przerwie- w świetlicy szkolnej odbyła się uroczystość z okazji styczniowego święta naszych kochanych seniorów rodu. Cała świetlica wypełniła się zaproszonymi gośćmi. Babcie i dziadkowie (jak również przybyli rodzice) mieli okazję obejrzeć występ swoich wnuków( pociech) w inscenizacji pt. „O Zielonym Kapturku”, a także wysłuchać wierszy i piosenek. Po odśpiewaniu „100 LAT” Świetliczaki wręczyli obecnym babciom i dziadkom upominki. Występy artystyczne połączone były ze słodkim poczęstunkiem. Było i zabawnie i miło, i wzruszająco:))).
WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO „CHOINKA ŚWIĄTECZNA”
W konkursie plastycznym o w/w tytule wzięło udział 45 uczniów z klas I-III. Zgłoszone prace zostały wykonane z różnorodnych materiałów. Jury miało nie lada dylemat , by wybrać te najpiękniejsze prace. Ale udało się- oto lista laureatów:
Klasy I
1 miejsce Hanna Kmita 1c
2 miejsce Mateusz Rejdak 1c
3 miejsce Natalia Bębenek 1b
Wyróżnienie Daniel Mitka 1b
Klasy II
1 miejsce Julita Piech 2c
2 miejsce Jagoda Kurdziel 2b
3 miejsce Franciszek Skalski 2c
Wyróżnienie Klara Rabsztyn 2a
Klasy III
1 miejsce Matylda Dymek 3b
2 miejsce Artur Lasek 3a
3 miejsce Ada Kijania 3a
Wyróżnienie Jan Nocoń 3a
Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Oczekując na nie nasza świetlica ogłosiła dla uczniów klas I-III konkurs na najpiękniejszy lampion bożonarodzeniowy. Światło lampionu jest symbolem pokoju , miłości , radości oraz nadziei- a w okresie Świąt Bożego Narodzenia – pojednania i ciepła rodzinnego. Celem konkursu było przybliżenie tradycji świątecznych, rozwijanie umiejętności praktycznych, poczucia estetyki.
Zwyciężyły prace autorstwa:
1 MIEJSCE: Lena Krasny 2a
2 MIEJSCE: Kaja Majerowska 2a
3 MIEJSCE: Daniel Mitka 1b
Wyróżnienie: Matylda Dymek 3b
Kostek Zięba 2b
Organizatorem konkursu była pani Ewa Ciemięga.
6 grudnia wypada ukochane święto wszystkich dzieci: Mikołajki! Co roku 6 grudnia, w imieniny Mikołaja maluchy dostają drobne upominki i składają sobie życzenia. W naszej szkole tego dnia na większości głów uczniów ( w tym świetliczaków) tych młodszych i starszych , jak również nauczycieli widać było najbardziej popularny atrybut św. Mikołaja , a mianowicie czapkę.
Jak co roku w pierwszy czwartek grudnia swoje prace na krakowski Rynek Główny przynieśli szopkarze. Ustawiono je na stopniach pomnika Adama Mickiewicza, a tuż po hejnale w samo południe wokół Rynku wyruszył korowód szopek prowadzony przez kapelę ludową z Bronowic. Po prezentacji tegorocznych prac konkursowych, autorzy szopek zanieśli swoje dzieła do pałacu Krzysztofory. Tam zostaną ocenione przez jury, składające się m.in. z historyków, etnografów, historyków sztuki, architektów, plastyków. Ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi 4 grudnia, potem szopki będzie można oglądać od 5 grudnia do 27 lutego 2023 r. na wystawie pokonkursowej.
W tym roku do konkursu zgłoszonych zostało ponad sto szopek, a sam konkurs odbywa się po raz osiemdziesiąty. I podobnie jak w roku ubiegłym nasza świetlica miała swoją reprezentantkę 🙂 Szopkę wykonała p. Ewa Gajda z pomocą uczniów z klasy 3B.
25 listopada jak co roku obchodzony był Światowy Dzień Pluszowego Misia- święto ustanowione w 2002 roku w celu upamiętnienia setnej rocznicy powstania tej maskotki. I właśnie tego dnia naszym uczniom / świetliczakom towarzyszyły te najbardziej lubiane zabawki. Z okazji tego święta nasza świetlica ogłosiła konkurs plastyczny , który polegał na przedstawieniu postaci misia, przy użyciu różnych materiałów i technik plastycznych. Wszystkie zgłoszone prace były pomysłowe.
A OTO LAUREACI KONKURSU KLASY I i II: I miejsce: Julia Paradysz kl.1b i Lena Janczarska kl.2b II miejsce: Franciszek Skalski kl.2c III miejsce: Klara Rabsztyn kl.2a WYRÓŻNIENIA: Kornelia Ładocha kl.2b Julita Piech kl.2c Liliana Sobolewska kl.2a Urszula Wilk kl.2c KLASY III Organizatorem konkursu była pani Ewa Gajda |
|
Nadszedł ten ważny moment, kiedy uczniowe klas I stali się pełnoprawnymi Świetliczakami. Podczas uroczystego Pasowania, które odbyło się we wtorek 8 listopada -mogliśmy odwiedzić wioskę Smerfów, które zachwalały pobyt w świetlicy. Następnie w Krainie Lodu spotkaliśmy tańczące księżniczki. Obie krainy połączyła wspólnie wykonana piosenka pt. ” Góry do góry”. Po części artystycznej wszyscy uczniowie klas I ślubowali przestrzeganie zasad, szacunek i troskę o siebie nawzajem podczas pobytu w świetlicy szkolnej. Oprawę artystyczną przygotowali uczniowie klasy 1b i 1c pod opieką nauczycieli świetlicy: pani Elżbiety Rępińskiej oraz pani Małgorzaty Białek.
W piątek 4.11.2022r. w świetlicy szkolnej odbyła się kolejna edycja konkursu recytatorskiego „Jesienne nastroje”. Wiersze zaprezentowało aż 27 uczniów z klas I-III.
W tegorocznej odsłonie konkursu Jesień dbała o zdrowie robiąc pyszne przetwory, dbając o wygląd chodząc do fryzjera i podróżując pociągiem;):):)
Recytatorskie zmagania oceniło jury w składzie : Wicedyrektor mgr Jolanta Nawrocka- przewodnicząca, członkowie: mgr Ewa Ciemięga (wychowawca świetlicy, logopeda), mgr Elżbieta Oleksy ( nauczyciel biblioteki).
Po podliczeniu wszystkich punktów laureatami konkursu zostali:
KLASY I
I miejsce: Adam Janczura kl. 1c
II miejsce: Antonina Cheba kl. Ic
III miejsce: Jagoda Kantor kl. Ia
Wyróżnienie: Pola Borkowska kl. Ic,
KLASY II
I miejsce: Szymon Uznański kl. IIa
II miejsce: Kornelia Ładocha kl. IIb
III miejsce: Maciej Szymański kl. II c, Liliana Korpak kl. II b,
Wyróżnienie : Julita Piech kl. II c
KLASY III
I miejsce : Sylwia Romańska kl. IIIc
II miejsce : Zofia Wachnicka kl. III a, Agata Riess kl. III c
III miejsce: Jan Nocoń kl. IIIa,
Wyróżnienie: Lena Ślusarek kl. IIIa , Maja Zgórkiewicz kl. III b
Wszystkim biorącym udział dziękujemy, a laureatom gratulujemy :):):)
W październiku nasza świetlica ogłosiła konkurs plastyczny „Jesienne parasole”. Dotarły piękne prace, w związku z tym wybór był bardzo trudny. Nagrodzeni zostali następujący uczniowie:
I miejsce: Izabela Kosała kl. IIIb, Oleksandra Zakharchenko kl. I b
II miejsce: Julia Ślązak kl. IIb
III miejsce: Julita Piech kl. IIc
Wyróżnienia:
– Liliana Sobolewska kl. IIIa
– Julia Włodarczyk kl. Ia
– Urszula Dziedzina Kl. IIIa
– Matylda Dymek kl. IIIb
– Sonia Cienkosz kl. IIb
– Klara Rabsztyn kl. II a
Wszystkim uczestnikom gratuluję!
Organizatorem konkursu była pani Renata Batko.
Pod koniec września nasza świetlica ogłosiła konkurs plastyczny o w/w tytule. W konkursie wzięło udział wielu uczniów. Wszystkie prace były wykonane ciekawymi technikami plastycznymi. Zwyciężyły prace następujących uczniów.
KLASY I:
I m.- Nela Duraj kl. 1b
II m.- Antonina Cheba kl. 1c
III m. – Mateusz Rejdak kl.c
WYRÓŻNIENIE:
Oleksandra Zakharenko kl.1b
Kornelia Ładocha kl.2b
KLASA II:
Im.- Iga Tutak kl.2b
II m. – Klara Rabsztyn kl.2a
III m. – Jagoda Kurdziel kl.2b
WYRÓŻNIENIE:
Franciszek Skalski kl.2c
Milana Kucheruk kl.2c
KLASA III
Im.- Izabela Kosała kl.3b
II m.- Zuzanna Wilaszek kl.3b
III m. – Wiktor Błoński kl.3a
Ada Kijania kl.3a
Gratulujemy :):):)
W roku szkolnym 2021-2022 nasza świetlica wzięła udział w projekcie „Akademia Świetlicowa” pod hasłem „Świetliczaki na tropie…zagadek”. Była to już druga edycja tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, którego organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Projekt trwał od września 2021r. do maja 2022r.
Jego celem było wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozwijanie wiedzy o świecie, ciekawości i umiejętności ,zdolności manualnych, kreatywności, współpracy w grupie, uatrakcyjnienie zajęć. Udział w projekcie dał również możliwość promocji naszej szkoły ,możliwość zainicjowania współpracy między placówkami w całej Polsce, które również brały udział w projekcie.
Zgłoszenie do projektu polegało na dołączeniu do zamkniętej grupy Świetliczaki na tropie …zagadek” na FB, pobraniu plakatu projektu i umieszczeniu go na stronie internetowej szkoły /świetlicy.
W projekcie udział wzięli chętni uczniowie z klas 3b, 3c oraz 4c ( Ok.20)
Naszym zadaniem było zrealizowanie co najmniej 10 tematów spośród podanego zestawu 30 zadań oraz przesłanie sprawozdania (opisu wraz ze zdjęciami na adres mailowy organizatora).
Dokumentację z realizacji poszczególnych zadań można znaleźć na naszej stronie internetowej w zakładce świetlica. Tam po krótce opisywałam co robili uczniowie w ramach poszczególnych tematów i dołączałam fotorelację z efektami naszej pracy. Oczywiście wcześniej uzyskałam zgodę rodziców na udział i publikację wizerunków ich dzieci na stronie szkoły i stronie FB projektu.
W ciągu tych miesięcy udało nam się zrealizować 14 zadań o różnej tematyce wykorzystując różne metody i techniki pracy takie jak :oglądowe (książki, prezentacje, filmiki edukacyjne,) , pogadanki , zajęcia plastyczno- techniczne, zabawy.
Po zakończonym projekcie, wysłaniu sprawozdania otrzymaliśmy certyfikat udziału w projekcie. Najciekawsze sposoby wykonania poszczególnych zadań mają zostać opublikowane w zbiorowym opracowaniu dotyczącym projektu.
Najbardziej zaangażowani uczniowie zostali nagrodzeniu drobnymi upominkami.
Chętnie weźmiemy udział w kolejnej edycji:):):)
W poniedziałek 30 maja 2022r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs znajomości zasad ruchu drogowego. Zadaniem 18 uczestników z klas II i III było udzielenie odpowiedzi na pytania z zakresu zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym jak również rozpoznanie znaków drogowych. Spory poziom wiedzy uczniów sprawił ,że różnice w punktacji między laureatami były niewielkie;)
Oto lista zwycięzców.
I MIEJSCE Artur Lasek kl. II a
Paweł Nazim kl. III b
II MIEJSCE:Franciszek Gorczycki kl. II b
III MIEJSCE:Hanna Witosińska kl. III a
Wyróżnienie:
Piotr Jańczyński kl. III c
Jakub Burnus kl. III b
Kacper Kudłacz kl. III a
Jan Nocoń kl. II a
Miłosz Sobesto kl. III c
Elena Waligórska kl. III a
Wszystkim uczniom dziękuję za udział, a laureatom gratuluję.
W kwietniu w naszej świetlicy ogłoszono konkurs plastyczny, w którym zadaniem uczestników było wykonanie ilustracji do wiersza Marii Konopnickiej „Jadą , jadą dzieci…” Spośród prac złożonych przez uczniów klas I i II nagrodzono ilustracje autorstwa…:
I miejsce: Jagoda Kurdziel kl. I b
II miejsce: Helena Gawron kl. I b
III miejsce: Weronika Kuczyńska kl. II a
Wyróżnienie: Nina Polak kl. II a
Światowy Dzień Kota to święto, które obchodzi się co roku 17 lutego. We włoskich kalendarzach funkcjonuje już od 1990 roku. W Polsce zaś Dzień Kota pojawił się dopiero w 2006 roku. Dlaczego właśnie lutowa data? Zima to wyjątkowo trudny czas dla dachowców– święto kota ma też na celu pomoc tym dziko żyjącym osobnikom. W związku z tym świętem nasza świetlica zorganizowała konkurs plastyczny, którego celem było rozwijanie umiejętności plastycznych, aktywności twórczej uczniów, wzbudzanie zamiłowania do zwierząt, zdobywanie, poszerzanie wiedzy odnośnie pielęgnacji kotów. Uczestnicy konkursu mieli za zadanie ukazać portret kota (domowego, dzikiego lub z bajki), przedstawić scenę z tym zwierzęciem lub zaprezentować w jaki sposób należy dbać o koty.
Laureatami zostali:
1 miejsce: Matylda Dymek – klasa II b
2 miejsce: Kornelia Ostrowska – klasa I b
3 miejsce: Bruno Borzęcki – klasa III a
Wyróżnienie: Mira Furtak – klasa III c
Wyróżnienie: Agata Riess – klasa II c
Wyróżnienie: Joanna Kapuśniak – klasa I c
Wyróżnienie: Ada Kijania – klasa II a
Wyróżnienie: Izabela Kosała – klasa II b
Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział i zaangażowanie.
a laureatom gratulujemy.
Koordynatorem konkursu była mgr Agnieszka Kutela.
16 grudnia 2021r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs wiedzy o tradycjach i zwyczajach związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Uczniowie klas 2 i 3 biorących udział w konkursie mieli za zadanie rozwiązać quiz o zwyczajach świątecznych i odpowiedzieć na dodatkowe pytania dotyczące m.in. imion Trzech Króli, przykładowych potraw wigilijnych, postaci występujących w jasełkach. Ostatnią konkurencja, z którą musieli się zmierzyć, była” Jaka to kolęda?”. Uczniowie na podstawie usłyszanego fragmentu melodii, musieli odgadnąć tytuł kolędy. Laureatami quizu zostali:
1 miejsce: Elena Waligórska kl. 3a, Weronika Worek kl. 3a
2 miejsce :Karolina Bieńkowska kl. 3c
3 miejsce: Agata Riess kl. 2c, Kacper Grzechnik kl. 3c, Jan Czubaj kl. 3c
wyróżnienie: Amelia Skowron kla. 2c, Hanna Wykurz kl. 2c
Serdecznie gratulujemy:)
Konkurs przeprowadziła p. Renata Lewandowska-Gajda
Dziś Mikołajki- święto, na które czekają wszystkie dzieci. W naszej szkole dzieci oczekiwały wizyty Świętego Mikołaja z workiem pełnym prezentów:) Zorganizowane zostały również różnego rodzaju akcje świąteczne m.in Dzień Mikołajowych Czapek- pomysłu Małego Samorządu (kl. I-III). Mikołajki to nie tylko prezenty i luźniejszy dzień w szkole. To także wyjątkowa oprawa, niecodzienny klimat i odrobina magii. Wszystkim przydałby się uśmiech i choćby chwilowe oderwanie od codziennych trosk. Dlatego większość uczniów i nauczycieli -również panie ze świetlicy :)-dołączyły do akcji i założyły czapki św. Mikołaja, świąteczne opaski, okulary;) .Dziś również zostały ogłoszone wyniki świetlicowego konkursu plastycznego ” Portret św. Mikołaja”. Na konkurs dostarczono około 50 prac. Jury miało bardzo trudny wybór. Prace zostały ocenione w dwóch kategoriach wiekowych.
Wyniki przedstawiają się następująco:
Klasy I
1 miejsce: Jagoda Kurdziel – klasa I b
2 miejsce: Franciszek Wiśniewski – klasa I b , Franciszek Skalski – klasa I c
3 miejsce: Lena Krasny – klasa I a , Liliana Sobolewska – klasa I a
Wyróżnienie: Julia Ślązak – klasa I b, Bruno Wojtala – klasa I c
Klasy II
1 miejsce: Alicja Szkutnik- klasa II a , Magdalena Podraza – klasa II b
2 miejsce: Weronika Kuczyńska – klasa II a , Weronika Kmiecik – klasa II a
3 miejsce: Zuzanna Wilaszek – klasa II b
Wyróżnienie: Aleksander Moskwa – klasa II b, Żaneta Zapała – klasa II a
Franciszek Gorczycki- klasa II b
Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie, a laureatom gratulujemy;)
W czwartek 2 grudnia 2021r. rozpoczął się 79 Konkurs Szopek Krakowskich. Zgromadzone na Rynku Głównym ,wokół pomnika Adama Mickiewicza- szopki można było podziwiać od 10.00 do 12.00. Po hejnale w południe wyruszył wokół Rynku korowód szopek. Potem nastąpiła ich prezentacja oraz ich twórców. Później szopkarze przenieśli swoje prace do Pałacu Krzysztofory , gdzie zostaną one ocenione, a następnie pokazane publiczności -zgodnie z tradycją. Wystawa pokonkursowa trwać będzie do końca lutego 2022r. W tym roku szkolnym nasza szkoła zaznaczyła swój udział w konkursie. Szopka prezentująca „26- tkę” powstała podczas zajęć świetlicowych . Wykonali ją uczniowie z klasy 3c pod kierunkiem i przy pomocy p. Ewy Gajdy- wychowawcy świetlicy. Może nie jest największa , ale dla nas najpiękniejsza:):):)
W dniu wczorajszym tj. 29 listopada 2021 r. w świetlicy szkolnej odbył się konkurs recytatorski „Jesienne nastroje” dla klas I-III. Wybrzmiały wiersze m.in. Doroty Gellner, Danuty Wawiłow, Jana Brzechwy , Juliana Tuwima, także Tadeusza Wywrockiego, Lucyny Krzemienieckiej. Decyzją jury laureatami zostali:
KLASY I
I miejsce: Szymon Uznański kl. 1a
II miejsce: Julita Piech kl. 1c
III miejsce: Laura Nadzieja kl. 1a
wyróżnienie: Hanna Kolasa kl. 1a
Liliana Korpak kl. 1b
KLASY II
I miejsce: Jan Nocoń kl. 2a
II miejsce: Zofia Wachnicka kl. 2a
III miejsce: Lena Ślusarek kl. 2a
wyróżnienie: Sylwia Romańska kl. 2c
KLASY III
I miejsce: Maja Samsel kl. 3a
II miejsce: Aleksander Szydłowski kl. 3b
III miejsce: Tymon Lis kl. 3a
wyróżnienie: Miłosz Sobesto kl. 3c
Wszystkim biorącym udział dziękujemy, a laureatom gratulujemy:)
Pierwsze zadania w Ramach Ogólnopolskiego projektu przypisane na miesiąc październik zostały zrealizowane . Tworzyliśmy grę Memory- Zawody oraz bawiliśmy się w Kalambury-nasze zainteresowania
Było wiele śmiechu i dobrej zabawy.
Od września tego roku nasza szkoła rozpoczyna niesamowitą przygodę plastyczną przystępując do MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO Kreatywne prace plastyczne. Jest to II edycja prawdopodobnie najbarwniejszego projektu edukacyjnego na świecie!
Projekt będzie realizowała Pani E. Ciemięga.
Więcej informacji na Portalu:
https://szkola-podstawowa.edu.pl/projekt-kreatywne-prace…/
II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO
W roku szkolnym 2021-2022 nasza świetlica bierze udział w projekcie „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…zagadek”, którego organizatorem jest Wydawnictwo SUKURS, reprezentowane przez redakcję miesięcznika ” Świetlica w szkole” oraz „Biblioteka w szkole”. Projekt trwa od września 2021r. do maja 2022r. Jego celem jest wychowanie aktywnego , świadomego swoich możliwości ucznia, uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata, działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata, rozwijanie zdolności manualnych, współpraca między placówkami w całej Polsce.
Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 10 zadań spośród 30 podanych oraz przysłanie sprawozdania (opis plus zdjęcia). Po zakończeniu projektu zostaną wręczone certyfikaty.
Projekt realizowany będzie pod nadzorem p. Renaty Lewandowskiej- Gajdy
ZADANIE 1
30 września rozpoczęliśmy w naszej świetlicy realizację poszczególnych zadań w ramach prowadzonego ogólnopolskiego projektu „Świetliczaki na tropie… zagadek”. Na pierwszy ogień poszło zadanie „Ile jest kropek?” Uczniowie klas 3 obejrzeli prezentację o Aborygenach , poznali kilka ciekawostek . Zaznajomili się z ich malarstwem kropkowym. Następnie tą metodą wykonali prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na tablicy w holu szkoły.
ZADANIE 2
7 października odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu. Tym razem świetliczaki zapoznały się ze zjawiskiem mimikry- czyli umiejętnością upodobania się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony lub do otoczenia poprzez przybieranie ich kształtu , barwy , zachowania co stwarza dobre warunki do kamuflażu. Wykonali pracę plastyczno- techniczną- z talerzyków i słomek- kameleona- mistrza kamuflażu.
ZADANIE 3
21 października świetlicą zawładnęli Masterchefowie Jr., a to za sprawą realizacji kolejnego zadania z projektu. Tematem zajęć było zagadnienie czy pomidor to owoc czy warzywo? Z punktu widzenia botaniki pomidor jest mięsistą jagodą -a więc owocem. Jednak ze względu na niską zawartość cukru i charakter zastosowania powszechnie zalicza się je do warzyw. Uczniowie obejrzeli prezentację o dobrodziejstwach jakie przynosi spożywanie owoców i warzyw , ich bogactwie w witaminy, poznali ich podział ze względu na kolory , a także jak przygotowywać warzywa i owoce, aby zyskać jak najwięcej, a stracić jak najmniej z ich wartości. Po części teoretycznej nastąpiła część praktyczna . Świetliczaki z przyniesionych przez siebie produktów przygotowali sałatki owocowe i warzywne. Po uporządkowaniu stanowisk pracy, zaprezentowali swoje dania. Następnie wszyscy z apetytem je skonsumowali. Było zdrowo i pysznie:). Nikt nie oddał „fartucha”
ZADANIE 4
Kolejnym zadaniem , z którym się zmierzyliśmy było wspólne tworzenie książki kucharskiej ( 4.11.2021r.) Uczniowie klasy 3 poznali polskie tradycje kulinarne, historię kuchni polskiej, dowiedzieli się kto uznawany jest za patrona polskich kucharzy. Porozmawialiśmy o ulubionych smakach , potrawach .Obejrzeli przyniesione książki kucharskie, wybrali przepisy, które następnie przepisali na specjalnie przygotowanych kartkach , ozdabiali je rysunkami, wycinankami. Niektórzy przynieśli przepisy swoich ulubionych potraw. Takim sposobem stworzyliśmy świetlicową książkę kucharską. Znalazły się w niej m.in. przepis na pyszną zupę cebulową, spaghetii bolonese czy słodkie rogaliki.
ZADANIE 5
18 listopada świetliczaki zmierzyły się z kolejnym zadaniem w ramach projektu. Tym razem wcielili się w twórców sztuki współczesnej – stworzyli galerię obrazów op-art. Obejrzeli przykładowe obrazy w stylu op-art, dowiedzieli się czym charakteryzuje się w ogóle ten rodzaj sztuki , czym właściwie jest op-art…..i czy faktycznie „ten obraz się rusza?;)”
ZADANIE 6
Od 2 grudnia przez kilka kolejnych zajęć wraz z grupą świetliczaków na tropie…realizowaliśmy kolejne zadanie w ramach projektu. Tym razem zajęliśmy się tematem zamków w Polsce, ciekawostek oraz legend z nimi związanych. Uczniowie wymienili jakie znają zamki. Podzielili się również swoją wiedzą i wrażeniami z wycieczki ,na której byli wcześniej i podczas której zwiedzili jeden z zamków w Wielkopolsce , a mianowicie zamek w Kórniku. Przypomnieliśmy sobie krótką historię tego zamku i związanej z nim legendy o Białej Damie -słynnej Teofili z Działyńskich schodzącej z obrazu. Ten zamek stał się dla nas inspiracją do stworzenia własnego zamku, który zyskał nawet swoją Białą Damę 🙂 A oto efekty naszej pracy….:)
ZADANIE 7
25 stycznia obchodzony był Dzień Kryptologii-święto ustanowione w 2007 r. przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 75 rocznicę złamania szyfru Enigmy- niemieckiej maszyny kodującej przez polskich matematyków i kryptologów -panów Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego. W związku z tym na pierwszych zajęciach po feriach w ramach projektu zajęliśmy się właśnie tematem zaszyfrowanych wiadomości. Wyjaśnione zostały pojęcia: szyfr, kryptologia i jej podział na kryptografię ( tworzenie szyfrów) i kryptoanalizy ( łamanie szyfrów), klucz. Porozmawialiśmy o tym, że szyfry towarzyszą nam każdego dnia i tak naprawdę są bardzo blisko. Szyfrowanie to nic innego jak kodowanie. Kodowanie znajduje się w kartach kredytowych, bankomatach, walizkach podróżnych, systemach alarmowych. Bez wiedzy na temat łamania szyfrów- bez klucza- jesteśmy bezradni. Uczniowie klas 3 , 4 zapoznali się z kilkoma sposobami szyfrowania wiadomości za pomocą Alfabetu Morse’a, Szyfry Cezara, Szachownicy Polibiusza, Szyfru Pigpena, szyfru zagarowego czy z wykorzystaniem nietypowej czcionki z komputera. Dowiedzieli się również jakie były sposoby przekazywania tajnych wiadomości w starożytności (np skytale, tatuowanie głów niewolników). Następnie sami szyfrowali i odszyfrowywali zakodowane hasła. Była przy tym nie tylko dobra zabawa, ale również edukacja. Szyfrując różne informacje uczą się nie tylko myślenia matematycznego, ale także konsekwencji, wytrwałości.
ZADANIE 8 i 9
Od 10 do 17 lutego na zajęciach realizowaliśmy kolejne zadania w ramach projektu ” Świetliczaki na tropie… zagadek”. Tym razem połączyliśmy razem zadanie 14 i 21. ( „Czy da się sterować pogodą” i „Czy „Siedzący byk” tylko siedział i nie robił nic więcej”). Świetliczaki wykonali piękne pióropusze -malowali i wycinali pióra, ozdabiali taśmy kolorowymi koralikami i pomponikami. Każda indiańska rodzina ma swoje tipi i totem- my również takowe wykonaliśmy. Uczniowie malowali farbami kolorowe wzorki na tipi, kolorowali pastelami totem( wykonany z pudełek i szarego papieru). Scena w świetlicy na jeden dzień zmieniła się w wioskę indiańską, a grupa uczniów biorących udział w zajęciach – w plemię o nazwie TIKI TAKI ŚWIETLICZAKI. Każdy członek plemienia przyjął indiańskie imię przez wylosowanie dwóch karteczek ( przymiotnik, rzeczownik). A byli to: Drewniany Jeździec, Ostra Woda, Stary Obłok, Cichy Łuk, Czysta Gwiazda, Prosta Skała, Złamany Księżyc, Odważny Kamień. Przybrali barwy poprzez malowanie twarzy. Następnie rozwiązywali zagadki dotyczące ciekawostek z życia Indian, ich tradycji, wierzeń. Musieli wykazać się również pewnymi umiejętnościami- musieli przejechać na mustangu wąską drogą nad przepaścią w Kanionie Kolorado, trafić kapeluszem kowbojskim na kij, a także zaklinać deszcz. W rytm indiańskiej muzyki tańczyli w kole taniec wywoływania deszczu grając na instrumentach (grzechotkach, bębenku, drewnianych łyżek). Na sam koniec wszyscy w kole położyli się na podłodze, przyłożyli ucho do podłogi nasłuchując przyjścia deszczu i paluszkami stukali o podłogę naśladując mżawkę. Ku ich zaskoczeniu poczuli na sobie kropelki wody:):):)Udało się -poczuli moc, która czary im przyniosła:):):)
ZADANIE 10
Kolejnym zadaniem, którym zajęliśmy się w ramach projektu było zagadnienie dotyczące tzw. związków frazeologicznych. Dzieci zapoznały się z książką „Co to znaczy…czyli 101 zabawnych historyjek, które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń” pana Grzegorza Kasdepke (autora lubianej przez nich serii o Detektywie Pozytywce), gdzie pisarz w sposób przystępny i humorystyczny tłumaczy znaczenie wybranych powiedzonek- często używanych przez dorosłych. Uczniowie znaczenia niektórych znali i potrafili wyjaśnić, nad znaczeniem niektórych „łamali sobie głowy”:) dlatego je sobie wspólnie omówiliśmy. Następnie wykonali „dosłowne” ilustracje do wybranego przez siebie powiedzonka.
ZADANIE 11
Od 7 marca przez kilka zajęć realizowaliśmy kolejne zadanie – tym razem było to „pachnące zadanie”. Rozmawialiśmy o kwiatach charakterystycznych dla poszczególnych pór roku, ich wykorzystywaniu jako surowca w różnych gałęziach przemysłu, jako ozdoby, znaczeniu poszczególnych kwiatów, a także symbolice kolorów. Przybliżyliśmy również postać meksykańskiej malarki -Fridy Kahlo, która zasłynęła ze swoich autoportretów. Wiele z nich było barwnych, na wielu z nich miała kwiaty we włosach. Postanowiliśmy stworzyć własny portret tej malarki . Oto co nam wyszło…:)
W tym w roku w naszej świetlicy Wiosna ma twarz Fridy Kahlo:)
ZADANIE 12
W tym zadaniu „Co ma piernik do wiatraka” świetliczaki wcielili się w rolę piekarzy. Na początku porozmawialiśmy sobie skąd właściwie bierze się mąka- omówiliśmy drogę od ziarenka do bochenka. Również omówiliśmy co dominowało w kuchni naszych słowiańskich przodków. Głównym źródłem mięsa dla dawnych Słowian były zwierzęta hodowlane, jednak mięso tak naprawdę było jedzone rzadko, najczęściej „od święta”. Słowianie byli przede wszystkim rolnikami, dlatego ich kuchnia opierała się na produktach zbożowych – kaszach i mąkach. Mieli również oni do dyspozycji szeroki wybór warzyw i owoców. Uprawiano: marchew, ogórki, kapustę, buraki ,cebulę, koper ogrodowy i rzepę . Wśród owoców dominowały jabłka, gruszki, śliwy oraz jarzębina. Chętnie jadali orzechy włoskie, miód . Zbierali także rośliny dziko żyjące głównie zioła i grzyby. Do najpopularniejszych potraw i produktów spożywczych obecnych na „prapolskim” stole należały m.in. różnego rodzaju dania jednogarnkowe, a także przetwory i wypieki, takie jak: polewki ( dzisiejsza zupa), tłukno (sycące danie z tłuczonego owca lub jęczmienia), bryje( czyli papki), kasze kiszonki , podpłomyki (czyli najprostsza forma pieczywa – w postaci przypominającej „placki”)
Po garści wiedzy uczniowie z masy solnej wykonali swoje „wypieki”, które następnie pomalowali. Były to m.in. bułeczki, chrust, obwarzanki czy donuty;) Wyglądały jak prawdziwe:):):)
ZADANIE 13
Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego, który charakteryzuje się występowaniem czterech pór roku- wiosny, lata , jesieni i zimy. Każda z nich jest wyjątkowa i ma swoich zwolenników. My jednak postawiliśmy na wiosnę. Jest to pora roku, na którą wszyscy czekamy: słońce zaczyna mocniej przygrzewać ,robi się ciepło, dni są coraz dłuższe. Zwierzęta, które przespały zimę, opuszczają kryjówki. Powracają też ptaki zimujące w ciepłych krajach. Drzewa i krzewy zaczynają kwitnąć, a łąki i trawniki pokrywają się kwiatami. Świat staje się piękny i kolorowy, przypomina zaczarowaną krainę.
I tę krainę chcieliśmy uchwycić w pracy plastycznej…podglądaliśmy Wiosnę przez dziurkę od klucza:):):)
ZADANIE 14
Co się dzieje gdy wiatr wieje???Tego uczniowie dowiedzieli się realizując kolejne zadanie z projektu. Obejrzeli filmik edukacyjny „Jak silny jest wiatr?”, „Jak powstaje wiatr” -dowiedzieli się kilku ciekawostek na jego temat. Następnie wykonali latawce , które mieli okazję wypróbować na szkolnym placu zabaw. Latały:):):)
Powstała nawet elektrownia wiatrowa;)
W roku szkolnym 2021/2022 dzieci z klas 1-3 uczestniczyły w zajęciach sportowych i ogólnorozwojowych w ramach projektu Zdrowo i Sportowo organizowanych przez Kids&Sport. Głównym celem była aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia oraz pokazanie dzieciom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólna aktywność ruchowa. Dzieci z naszej szkoły zgłoszone do akcji, od listopada do maja 2022 r., aktywnie uczestniczyły w różnych zajęciach sportowych, które przeprowadzane były na podstawie materiałów przygotowanych przez organizatorów akcji. Zrealizowane zajęcia, sprawiły dzieciom wiele radości i dostarczyły dużo satysfakcji z samodzielnie wykonywanych ćwiczeń, dobre samopoczucie oraz pomogły budować relacje z innymi członkami grupy. W ramach realizacji projektu odbyły się również pogadanki dotyczące zdrowego odżywiania.
Na zakończenie zarówno placówka jak i koordynator projektu p. Marta Niemczyk otrzymali certyfikat za udział w akcji.
Jest to projekt edukacji i aktywizacji ruchowej dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasy 0-3).Projekt trwać będzie do 30 czerwca 2022r.
Akcja ma na celu promowanie przede wszystkim aktywności fizycznej wśród najmłodszych dzieci. Cele to :
Aktywne dzieci to zdrowsi dorośli.
Aktywność fizyczna zmniejsza otyłość, zapobiega wielu chorobom i poprawia odporność organizmu.
Zdrowe nawyki trwają przez całe życie.
Aktywizacja ruchowa dzieci to zwiększenie ich pewności siebie, poprawa pamięci i koncentracji.
Zajęcia sportowe uczą zasad fair play oraz współpracy w grupie.
Kids&Sport w ramach Programu, zapewnia Uczestnikom materiały edukacyjne – dwa razy w miesiącu, do końca okresu trwania Programu, zestawy materiałów, w których skład mogą wchodzić teksty, scenariusze i konspekty zajęć, filmy prezentujące przykłady zabaw i ćwiczeń sportowych, przesyłane Uczestnikom w formie elektronicznej.
Materiały edukacyjne są przygotowywane przez partnerów akcji i dotyczą różnych aktywności: sport, zdrowie, higiena, dieta, itp.
Uczestnicy akcji mogą brać udział w wielu konkursach, w których nagrody ufundowane są przez sponsorów i partnerów akcji.
Każda zarejestrowana placówka i każdy koordynator otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo w akcji.
Koordynatorem z ramienia naszej świetlicy jest p. Marta Niemczyk.
W roku szkolny 2021/2022 Pani D. Niemiec będzie realizować wraz z grupą dzieci z klasy 1c Ogólnopolski projekt – „Ja w świecie zawodów”.
Cele projektu: